ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ
.
Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΜΕΓΓΕΝΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΕΕ-ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ-ΦΡΟΥΡΙΟ
.
Όσο περισσότερο παρατείνεται και γίνεται όλο και πιο ασφυκτικός ο εγκλωβισμός των προσφύγων στην Ελλάδα, με την προοπτική και την δυνατότητα της όποιας διεξόδου να γίνεται, πλέον, όλο και πιο ερμητικά κλειστή και με το οδυνηρό βίωμα αυτού του αμετάκλητου εγκλωβισμού να αποτελεί την όλο και πιο ανυπόφορη καθημερινότητά τους, τόσο περισσότερο πολλαπλασιάζονται και γίνονται πιο σοβαρές οι επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία.
.
Με την προαποφασισμένη απόρριψη των αιτήσεων ασύλου, την στασιμότητα (στην ουσία, απόρριψη) των διαδικασιών επανεγκατάστασης (relocation) και με τα τείχη που υψώνει η «πολιτισμένη» Ευρώπη ακόμη και στις διαδικασίες επανένωσης οικογενειών. Κι΄ ακόμα, με τον  διαιωνιζόμενο εγκλεισμό της πλειονότητας, σε συνθήκες ακραίας στέρησης, στα hotspot των νησιών και στα ποικίλα ηπειρωτικά στρατόπεδα και με επικρεμάμενη την απειλή των μαζικών επαναπροωθήσεων στην, θεωρούμενη ως «ασφαλή Τρίτη χώρα», Τουρκία.
.
Αυτή η οδύνη εκφράζεται με ποικίλες ψυχοπαθολογικές εκδηλώσεις, που έχουν να κάνουν, πρωτίστως, με τις ανυπόφορα ψυχοπιεστικές, τραυματικές συνθήκες που βιώνουν εδώ, οι οποίες έρχονται να ακουμπήσουν και να αλληλεπιδράσουν με τις πολυτραυματικές εμπειρίες που έχουν βιώσει οι πρόσφυγες, από την απεγνωσμένη προσπάθεια διαφυγής από τον πολεμικό όλεθρο (αλλά και την οικονομική καταστροφή), έως και τις τραυματικές εμπειρίες πριν την προσφυγιά.
.
Οι απόπειρες αυτοκτονίας γίνονται όλο και πιο πολλές, όπως και οι καταστάσεις σοβαρών καταθλιπτικών διαταραχών και ψυχωτικών επεισοδίων, ενώ έχουν πυκνώσει οι νοσηλείες σε ψυχιατρικές μονάδες, συχνά με την διαδικασία ακούσιας νοσηλείας. Το ερώτημα είναι αν οι υπάρχουσες υπηρεσίες (δραματικά υποστελεχωμένες και υπολειτουργικές) είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα των προσφύγων στην ιδιαιτερότητα και την πολυπλοκότητά τους. Όταν, πέρα από την έλλειψη (κατάλληλων) μεταφραστών για την στοιχειώδη γλωσσική επικοινωνία, λείπει δραματικά η δυνατότητα κατανόησης της κουλτούρας του «άλλου» (του εθνικού, κοινωνικού και πολιτισμικού του πλαισίου) πάνω στην οποία εγγράφεται και στη βάση της οποίας νοηματοδοτείται, αλλά και εκφράζεται η ψυχική οδύνη του υποκειμένου.
.
Θεωρούμε ότι αποτελεί μιαν επείγουσα ανάγκη το άνοιγμα της συζήτησης πάνω σε όλα αυτά  τα ζητήματα, που είναι θεμελιώδους σημαίας για την ψυχική υγεία των προσφύγων.
.
Γι΄ αυτό καλούμε όλους και όλες, που καθ΄ οιονδήποτε τρόπο έρχονται αντιμέτωποι, εμπλέκονται, ή καλούνται να δώσουν απαντήσεις στις οδυνηρές αντιφάσεις που βιώνουν οι πρόσφυγες, λειτουργούς ψυχικής υγείας, αλληλέγγυους, σωματεία, κοινωνικές συλλογικότητες, τους ίδιους τους πρόσφυγες και καθένα που ενδιαφέρεται, να πάρουν μέρος και να συμβάλλουν στην ημερίδα που οργανώνει  ο Συντονισμός για το Προσφυγικό/Μεταναστευτικό.
.
.
«Η ψυχική υγεία των προσφύγων – Η ανάγκη για μια διαπολιτισμική προσέγγιση για την κατανόηση της ψυχικής οδύνης του πρόσφυγα».
.
Κυριακή, 25/ Ιουνίου, ώρα 11 πμ,
Αίθουσα του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (Ερμού 134), κοντά στο σταθμό Θησείο του Ηλεκτρικού.
.

Συντονισμός για το Προσφυγικό – Μεταναστευτικό σωματείων-φοιτητικών συλλόγων-συλλογικοτήτων

Ιδιαίτερη σημασία αποκτούν στις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα, αφ’ ενός τα συμβάντα που σχετίζονται με τα εγκλήματα που συντελούνται στη Μεσόγειο, στο Αιγαίο, στα βόρεια σύνορα και στην ηπειρωτική Ελλάδα σε βάρος των προσφύγων και μεταναστών και αφ’ ετέρου οι επιστημονικές-πολιτικές προσεγγίσεις, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, έναντι όλων όσων συμβαίνουν εξαιτίας των γεωπολιτικών συγκρούσεων στην περιοχή μας.
.
   Γινόμαστε έτσι και για την Ελλάδα μάρτυρες μιας ιστορικής περιόδου η οποία -πέρα από τα όποια κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά της χαρακτηριστικά σε εθνικό και διεθνές επίπεδο- αναδεικνύει και επιστημονικά ζητήματα που μας αφορούν καθώς μας επιτρέπουν να εμβαθύνουμε σε ερωτήματα αναφορικά με τους τρόπους επινόησης θεωριών και πολιτικών κοινωνικού ελέγχου πληθυσμιακών ομάδων, κατασκευής θεσμών, εφαρμογής πρακτικών και τεχνολογιών άσκησης μικρο- και μακροεξουσίας σε ποικίλους, τόπους αποκλεισμού πληθυσμών – νέων θυμάτων γεωπολιτικών συρράξεων και αναταραχών. Συμβάντα τα οποία μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε τις βαθύτερες διεργασίες κατασκευής, συντήρησης και αναπαραγωγής διακρίσεων, κοινωνικών στερεοτύπων και προκαταλήψεων, φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας όπως επίσης και μηχανισμών εσωτερίκευσης τους από το κοινωνικό σώμα. Μιας κοινωνίας όμως που οι πρόγονοί μας υπήρξαν και πρόσφυγες, και θύματα της ναζιστικής θηριωδίας και μετανάστες, ενώ κατά χιλιάδες νέοι και νέες εξαναγκάζονται σήμερα εξ αιτίας της κρίσης και των συνεχιζόμενων μνημονιακών πολιτικών να μεταναστεύουν.
.
   Γινόμαστε μάρτυρες μιας περιόδου όπου εκατοντάδες χιλιάδες συνάνθρωποί μας διακινδυνεύουν τη ζωή τους στο Αιγαίο (θάλασσα των Πνιγμένων) αναζητώντας το δικαίωμα να υπάρχουν, την ελευθερία, ένα καινούργιο όνειρο ή ένα νέο ξεκίνημα για τους ίδιους και τα παιδιά τους υπερβαίνοντας τη βιογραφική ρωγμή που υφίστανται συνεπεία των πολέμων. Μάρτυρες μιας ακραίας βαρβαρότητας των μνημονιακών κυβερνήσεων και των πολιτικών εντολοδόχων τους που εφαρμόζουν τις κλασσικές μεθόδους της συστημικής βιο-εξουσίας απέναντι σε χιλιάδες παιδικές ψυχές και τους οικείους τους στα λασπόνερα της Ειδομένης,, το λιμάνι του Πειραιά και στα απανταχού Κέντρα Κράτησης.
.
   Είμασταν όμως και μάρτυρες της παραδειγματικής αντίδρασης μιας μεγάλης μερίδας του νησιωτικού και ηπειρωτικού πληθυσμού που ανιδιοτελώς διακινδυνεύει την ζωή του για την διάσωση ανδρών, γυναικών και παιδιών καθώς και της αλληλέγγυας και φιλόξενης στάσης μεγάλης μερίδας του λαού απέναντι στους συνανθρώπους μας. Μιάς ανιδιοτελούς αλληλεγγύης που όμως συστηματικά και τεχνηέντως μετατρέπεται σε προκαταλήψεις και ξενοφοβία
.
   Ασφαλώς και οι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι αποτελούν εργαλεία και μέσα αναδιανομής του πλούτου ή επανακαθορισμού γεωπολιτικών σφαιρών επιρροής όπου οι λαοί συνειδητά οδηγούνται είτε στη σφαγή, είτε στην εξαθλίωση, είτε στην προσφυγιά. Ασφαλώς και ο φράχτες που υψώνονται στην Ελλάδα και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες (σε μια Ε.Ε. που διέρχεται μια «προ της τελικής διάλυσης» κατάσταση συγκριτικά με αυτό που σήμερα ως πολιτική-οικονομική υπόσταση είναι) αποσκοπούν στο να αποτρέψουν βίαια το ταξίδι για μια καλύτερη ζωή των μεταναστών και των προσφύγων.
.
   Ωστόσο, οι σφαγές και οι διωγμοί συνοδεύονται διαχρονικά από «μέτρα φροντίδας» των επιζώντων (πληγέντων ή προσφύγων). Εδώ και μερικές δεκαετίες η «φροντίδα» αυτή ανατίθεται διεθνώς στον λεγόμενο «τρίτο τομέα» ή «τρίτο πυλώνα» δηλαδή στις Μ.Κ.Ο και σε όλες τις λεγόμενες μη-κερδοσκοπικές εταιρείες που αναλαμβάνουν κατ΄ αποκοπή ένα «ανθρωπιστικό» ή «υποστηρικτικό» «έργο», παράλληλα με τις άλλες επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν έργα υποδομών, κ.ά. Βλέπουμε άλλωστε πώς ακριβώς ο κερδοσκοπικός ανθρωπισμός υποκίνησε στις μέρες μας δεκάδες Μ.Κ.Ο από την Ελλάδα και το εξωτερικό να κατακλύσουν τα νησιά, την Ειδομένη αλλά και τα ανά την Ελλάδα δήθεν «Κέντρα Φιλοξενίας» και τα Στρατόπεδα Συγκέντρωσης ανταποκρινόμενες στην ανάγκη του συστήματος για κατασκευή ενός ανθρωπιστικού προσωπείου στη διαχείριση του ελέγχου των προσφύγων και μεταναστών. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτές οι «μη κερδοσκοπικές» επιχειρήσεις δεν υπηρετούν σχέδια για την ενίσχυση των εθνικών δημόσιων και καθολικών συστημάτων υγείας, πρόνοιας και κοινωνικής πολιτικής αλλά διεισδύουν με το αζημίωτο στα κενά που προκύπτουν από τις εκάστοτε πολιτικές αποδόμησης των τομέων αυτών από το κυρίαρχο σύστημα (ιδιαίτερα, σε περιόδους κρίσης) και τρέφονται τελικά<από αυτή την αποσάθρωση. Εξ ου και ο χαρακτηρισμός τους κατ ευφημισμό ως «Φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών». Οι περισσότερες από αυτές τις επιχειρήσεις είναι ασφαλώς κρατικοδίαιτες ή χρηματοδοτούνται από θεσμούς του κεφαλαίου (Ε.Ε., Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, διάφορα ιδρύματα του τοπικού ή διεθνούς κεφαλαίου, εργολάβους, κατασκευαστικές επιχειρήσεις κ.λπ.) απασχολώντας εργαζόμενους με επισφαλείς σχέσεις εργασίας, χρησιμοποιώντας όμως παραπλανητικά και ανιδιοτελείς εθελοντές. Από αυτή την ιδιαίτερη φυσιογνωμία τους προκύπτει και η βασική αντιπαλότητα, συκοφάντηση ή/και παραγκωνισμός εκ μέρους των ΜΚΟ πρωτοβουλιών άτυπων ομάδων, πρωτοβουλιών και συλλογικοτήτων αλληλεγγύης προς τους πρόσφυγες και μετανάστες.
.
   Στη χειραγωγούμενη, ειδικά, και ελεγχόμενη από τους δανειστές και τοκογλύφους Ελλάδα επιβάλλεται ένα σχέδιο εγκλωβισμού των μεταναστών και των προσφύγων στον ελλαδικό χώρο. Η ανάθεση δε του ελέγχου του ανατολικού Αιγαίου στο ΝΑΤΟ αποσκοπεί στο να μετατρέψει τις ευρωπαϊκές χώρες σε μη «ελκυστικές» για πρόσφυγες και μετανάστες εμπλέκοντας ταυτόχρονα τον ελληνικό λαό στα πολεμικά παιχνίδια της περιοχής. Μέσα σ΄ αυτά τα πλαίσια, η ανύψωση συνοριακών φραχτών στις εισόδους διαφόρων χωρών για την απώθηση των συνανθρώπων μας αποκαλύπτει το πραγματικό νόημα των διακηρύξεων περί «ευρωπαϊκής αλληλεγγύης»:
.
  • Κέντρα Καταγραφής και Ταυτοποίησης

  • Κέντρα Μετεγκατάστασης και

  • Κέντρα Κράτησης και Επαναπροώθηση
 .
   Και οι τρείς τύποι κέντρων, παρά τις δομικές-λειτουργικές διαφοροποιήσεις αποτελούν επινοημένους θεσμούς που υπηρετούν τον εγκλωβισμό τους στην Ελλάδα. Ούτε τα ελάχιστα «σπίτια φιλοξενίας» αναλογικά με το πλήθος των αναγκών, που ενοικιάζονται από τους διεθνείς οργανισμούς, με απευθείας ανάθεση κύρια στις ΜΚΟ, , αποτρέπουν τον εγκλωβισμό , τον έλεγχο, την παραβίαση της ελευθερίας, , υπηρετώντας έτσι τις πολιτικές της Ε.Ε, της Ύπατης Αρμοστείας για τους Πρόσφυγες ή τους Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευση παρά τις περί του αντιθέτου λεκτικές ενστάσεις , ενστάσεις χωρίς πρακτικό όφελος για τους συνανθρώπους μας.
.
Leros
Ψυχιατρείο Λέρου 2016, Εγκλεισμός Προσφύγων και Μεταναστών
.
   Επιστημονικά είναι ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την ιδεολογική-πολιτική διεργασία όπου η λειτουργία των παραπάνω θεσμών συντελείται και επιβάλλεται στο κοινωνικό σώμα και στις τοπικές κοινωνίες με τρόπο που να ενισχύει την κατασκευή φαινομένων ξενοφοβίας και ρατσισμού. Τα υπερυψωμένα συρματοπλέγματα, τα βραχιολάκια και η στρατοπεδική αρχιτεκτονική και λειτουργία αναδεικνύουν τον φυλακτικό χαρακτήρα των τόπων εγκλεισμού που ολοκληρώνεται με την αστυνόμευση και το πρόσχημα της προστασίας των πολιτών από τους εν δυνάμει «επικίνδυνους ξένους». Οι Μ.Κ.Ο, σύμφωνα πάντα με τον επιβαλλόμενο καταμερισμό εργασίας και ακολουθώντας μια τυποποιημένη «τεχνογνωσία», αναλαμβάνουν σε συνεργασία με τον Στρατό και την Αστυνομία την ενεργοποίηση μηχανισμών και την εφαρμογή τεχνικών καθημερινού ελέγχου της ψυχής, του σώματος και των αναγκών των εγκλείστων εφαρμόζοντας έτσι μεθοδευμένα και λεπτομερειακά την ιδεολογία και την πολιτική του ελέγχου. Οργανώνουν δηλαδή στην καθημερινότητα, την κάλυψη νέων ιδρυματικών αναγκών, τη διατήρηση της εσωτερικής ισορροπίας, την διαχείριση σχέσεων, τη διαχείριση αναμενόμενων συγκρούσεων που προκύπτουν από τις συνθήκες εγκλεισμού καθώς και τον ψυχολογικό έλεγχο των εγκλείστων και την αναμενόμενη σταδιακή ανάδειξη αυτών των συμβάντων σε ατομικά ψυχολογικά προβλήματα. Έχουμε να κάνουμε εδώ με νέου τύπου ιδρυματικές δομές οι οποίες σε σύγκριση με τις παλαιές (όπως, λ.χ., των ασύλων και ψυχιατρείων) αναφέρονται σε άτομα που δεν χαρακτηρίζονται από «αποκλίσεις» αλλά ορίζονται τεχνηέντως ως εν δυνάμει επικίνδυνοι για τον πληθυσμό ώστε να νομιμοποιηθεί κάθε περιοριστικό μέτρο απέναντί τους. Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι οι συνάνθρωποί μας αυτοί ενώ δεν κατηγορούνται για οποιοδήποτε ποινικό αδίκημα τιμωρούνται με περιοριστικά- φυλακτικά μέτρα γιατί αναζητούν το όνειρό τους, δηλαδή το δικαίωμα να υπάρχουν. Εγκλωβίζονται λοιπόν σε μια χώρα που δεν επιθυμούν, την Ελλάδα, παρά την θέλησή τους και εγκλείονται σε νέες ιδρυματικές δομές, τα Κέντρα Κράτησης.
   Όταν αυτές οι απάνθρωπες πολιτικές εφαρμόζονται σε ανθρώπους που διακινδύνευσαν τη ζωή τους και ρίσκαραν τον θάνατο για το όνειρο και την ελευθερία, η αντίσταση είναι νομοτέλεια. Γιατί ο λόγος που πολλοί από τους συνανθρώπους μας θα αντισταθούν στον υποκριτικό ανθρωπισμό του συστήματος και θα ακυρώσουν τον εγκλεισμό σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, θα είναι η συνέχεια του ταξιδιού για μια αξιοπρεπή επιβίωση, όπως οι ίδιοι την επιλέγουν. Το ζητούμενο λοιπόν είναι η σύνδεση της αλληλεγγύης στους συνανθρώπους μας με τον άμεσο απεγκλωβισμό τους από μια χώρα που δεν είναι χώρα της επιλογής τους όπως επίσης και η ανάπτυξη ενός αντιπολεμικού μετώπου απέναντι στις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις που προκαλούν και εμπλέκονται στους πολέμους. Μόνον αυτή η σύνδεση θα ικανοποιεί τις πραγματικές τους ανάγκες, παράλληλα με την ανάπτυξη δράσεων που θα διευκολύνουν την ακύρωση του νέο-ιδρυματικού τους εγκλεισμού σε απάνθρωπές συνθήκες.
.
   Σε αυτή την συγκυρία ιδιαίτερη σημασία και συμβολισμό αποκτά η επιλογή της Λέρου ως τόπο εγκλεισμού μεταναστών και προσφύγων. Ένα νησί με ιστορικά επιβαρυμένο παρελθόν εγκλεισμού: ιταλικά στρατόπεδα, αναμορφωτήρια της Φρειδερίκης (για ορφανά του εμφυλίου), Αποικία Ψυχοπαθών (τόπος κοινωνικού θανάτου, βαρβαρότητας, φυσικής εξόντωσης από την ελληνική Ψυχιατρική) , τόπος εξορίας πολιτικών κρατουμένων στην διάρκεια της Χούντας και τώρα μετά την πρόσφατη συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας από Κέντρο Καταγραφής και Ταυτοποίησης σε Κέντρο Κράτησης προσφύγων και μεταναστών.
.
12362761_572695602884506_7476735946945692873_o
Ψυχιατρείο Λέρου 2016, Παραπήγματα εγκλεισμού και κράτησης Προσφύγων και Μεταναστών
.
Κώστας Μπαϊρακτάρης
Καθηγητής Ψυχολογίας Α.Π. Θ.

Κανένα μωρό σε κελί!

 ΨΉΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΣΥΓΚΈΝΤΡΩΣΗ ΥΠΟΓΡΑΦΏΝ 

Συλλογή υπογραφών εδώ

 

ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΩΡΟΜΑΝΕΣ 



Οι κρατούμενες των φυλακών Ελεώνα ζητούν από το υπουργείο την τροποποίηση της διάταξης για τις μωρομάνες
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, μελετώντας το κείμενο το οποίο αναφέρεται στις μητέρες που είναι κρατούμενες και δικασμένες με ποινές έως 10 έτη, διαπιστώθηκε ότι οι αντιδράσεις ήταν πολλές και ποικίλες για τους κάτωθι λόγους. Πολλές μητέρες εκτίουν ποινή πάνω από 10 έτη έχοντας μικρά παιδιά με αποτέλεσμα ακόμα και από το παράρτημα κράτησης μητέρας και παιδιών που φιλοξενείται στο συγκεκριμένο κατάστημα κράτησης να αποφυλακίζεται μόνο μια μητέρα διότι η πλειονότητα των κρατουμένων γυναικών εκτίει ποινές μεγαλύτερες των 10 ετών. Γι' αυτούς τους λόγους θα θέλαμε να σκεφτείτε σοβαρά την πιθανότητα αύξησης του ορίου των ετών των ποινών με σκοπό πιο πολλές μητέρες να βρεθούν κοντά στα παιδιά τους. Ο σκοπός της παρέμβασής μας δεν είναι να δημιουργηθεί αναταραχή και αναστάτωση αλλά για να μπορέσουμε να συμβάλουμε στη δυνατότητα μητέρων κρατουμένων να βρεθούν πραγματικά κοντά στα παιδιά τους τηρώντας πιστά ό,τι όρους και προϋποθέσεις απαιτηθούν από το κράτος. Τονίζουμε ότι ο σκοπός μας δεν είναι να απαλλαχθούμε από την τιμωρία μας αλλά να προστατέψουμε τα παιδιά μας από αυτήν. Η ευαίσθητη ηλικία στην οποία βρίσκονται και οι κίνδυνοι που παραμονεύουν στην κοινωνία απαιτούν την παρουσία μας δίπλα τους. Παρακαλούμε θερμά να σκεφτείτε με ανθρωπιά και επιείκεια το αίτημά μας και να δείξετε το πρόσωπο που πραγματικά πρέπει να έχει ένα Δημοκρατικό και ανθρώπινο κράτος απέναντι σε μια μητέρα και κυρίως απέναντι στο παιδί της. Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για το χρόνο και τη σκέψη που θα διαθέσετε για να μελετήσετε το αίτημά μας.
Με εκτίμηση»

πηγή:http://crimevssocialcontrol.blogspot.gr/
http://www.tokeli.gr/2016/01/blog-post_11.html


Την Παρασκευή 18 Δεκέμβρη συλλογικότητες του αγώνα που δεν θέλουν και δεν μπορούν να ξεχάσουν την βαρβαρότητα που επικρατεί στα ψυχιατρεία και που έχει οδηγήσει στο θάνατο τουλάχιστον 3 συνανθρώπων μας, κάναμε παρέμβαση στα 2 ψυχιατρικά νοσοκομεία της Αθήνας, Δαφνί και Δρομοκαΐτειο. Επισκεφθήκαμε τις πτέρυγες, μοιράσαμε κείμενα και συζητήσαμε με ασθενείς, προσωπικό, συγγενείς και επισκέπτες, πήγαμε στα γραφεία του συλλόγου των εργαζομένων στο Δαφνί και βέβαια στα γραφεία της διοίκησης όπου και στα δύο νοσοκομεία δεν υπήρχαν ούτε οι διοικητές ούτε οι υποδιοικητές. Επίσης γράψαμε συνθήματα έξω από το κτήριο που δολοφονήθηκαν οι 3 ασθενείς καθώς και στη διοίκηση. Τέλος κρεμάσαμε πανό έξω από τα νοσοκομεία ενάντια στην ψυχιατρική βαρβαρότητα.










Σε αυτή μας την παρέμβαση συναντήσαμε διάφορες αντιδράσεις που εκφράζουν και διαφορετικές λογικές. Κόσμος που μας άκουγε με ενδιαφέρον, κόσμος που ήθελε να εκφράσει τη αγωνία του, αλλά και λογικές που βλέπουν τα δεσίματα και την καταστολή ως μονόδρομο και αδυνατούν να φανταστούν διαφορετικές θεραπευτικές λογικές.
Συναντήσαμε όμως και λογικές που θεωρούν ότι δεν μπορούμε να έχουμε λόγο απέναντι σε αυτά που συμβαίνουν μέσα στα ψυχιατρεία, ή τουλάχιστον δεν μπορούμε να φέρουμε αυτό το λόγο στα ψυχιατρεία. Άνθρωποι σε διοικητικά πόστα επειδή θεώρησαν ότι δεν «χωράμε» εμείς και ο λόγος μας προσπάθησαν να μας περιορίσουν και κάποιοι αφού μας προπηλάκισαν λεκτικά και σωματικά, κάλεσαν την αστυνομία. Οι προκλήσεις τους απαντήθηκαν μέσα από την επιμονή μας να παρέμβουμε ακριβώς εκεί που δημιουργούνται οι συνθήκες που οδήγησαν στους θανάτους νοσηλευόμενων.

Γιατί δεν ξεχνάμε τους «αόρατους» θανάτους και τις ακόμα πιο «αόρατες» συνθήκες που τους δημιούργησαν.

Ακολουθούν το κείμενο που μοιράστηκε καθώς και φωτό από την παρέμβαση.








«Η κυρίαρχη ψυχιατρικήδολοφονεί...»

«Έκτωρ, χιλιάδες πέρασαν τα χρόνια από το χαμό σου...

Έκτωρ πού τρέχει η ψυχή σου, σε ποιες χαράδρες χάνεται;

Πού είναι η Ανδρομάχη σου, πού είναι το παιδί σου;»


Ποίημα έγκλειστου στο ΨΝΑ, Δαφνί

Σήμερα είμαστε εδώγια να μην συνηθίσουμε τη βαρβαρότητα. Γιατίδεν ξεχνάμε τους«αόρατους» θανάτουςκαι τιςακόμα πιο «αόρατες» συνθήκεςπου τουςδημιούργησαν.
Βλέπουμε και νιώθουμε γύρω μαςτην πολιτικήκαι οικονομικήκυριαρχία να επιτίθεται σε όλουςτουςτομείςαναπαραγωγήςτων κατώτερων τάξεων. Με όχημα τα μνημόνια, κεφάλαιο και κράτοςαπαξιώνουν και καταργούν ό,τι αφοράτον άμεσο ήτον έμμεσο κοινωνικόμισθόμαςκαι τα μέσα διαβίωσήςμας. Γνωρίζουμε ότι οι συνέπειεςστην υγεία και ειδικότερα στην ψυχικήείναι συντριπτικές.
Για το άμεσο μέλλον, στα πλαίσια αυτήςτηςεπίθεσης, και πέρα απότην αλόγιστη χρήση του βασανιστηρίου των μηχανικών καθηλώσεων, η κυρίαρχη ψυχιατρικήκοινότητα και το υπουργείο υγείαςπροωθείσχεδιασμούς, όπωςδικαστικάψυχιατρεία (άρθρο 69), «ήσυχα δωμάτια» απομόνωσηςμε κάμερες, υποχρεωτικήθεραπεία κατ’ οίκον ασθενών. Το «κλείσιμο των ψυχιατρείων» που προπαγανδίζουν (δεδομένηςτηςανυπαρξίαςεναλλακτικών στον εγκλεισμόκοινοτικών υπηρεσιών και χρηματοδότησης), γίνεται στη λογικήτηςκατάργησηςκαι των περικοπών, ειςβάροςτων ασθενών, που γενικάμένουν ακάλυπτοι απότην όποια φροντίδα και, σε πολλέςπεριπτώσεις, πέταγμα στο δρόμο όσων αδυνατούν οικονομικάνα αντεπεξέλθουν. Επαληθεύεται ότι, ενώη ασθένεια είναι διαταξική, η θεραπεία έχει αμείλικτο ταξικόπρόσημο.
Ειδικάστην ψυχικήυγεία, τα γεγονότα μαρτυρούν την πλήρη διάλυση των υπηρεσιών της. Εδώ, η βαρβαρότητα μοιάζει να έχει γίνει καθεστώςκαι τον τελευταίο χρόνο μετράμε νεκρούς. Τρειςδεμένοι ασθενείςκάηκαν το Σεπτέμβρη, έναςάλλοςτραυματίστηκε θανάσιμα μετάαπόεπίθεση άλλου πάσχοντα το Μάη, παιδιάδεμένα με ιμάντεςκαι κλειδωμένα σε κλουβιάστο ΚΕΠΕ Λεχαινών, αυτοκτονία ασθενήστο Δαφνίκαθώςκαι άλλοι «αόρατοι» θάνατοι που δεν τουςμαθαίνει κανένας.
Σε αυτάτα περιστατικά, παρόλο που το ζήτημα των τραγικών ελλείψεων σε προσωπικόμπορείνα αποβείμοιραίο, αυτόπου ευθύνεται είναι το ψυχιατρικόσύστημα τηςκαταστολήςμέσω των καθηλώσεων και των ψυχοφαρμάκων. Και ενώοι πολιτικέςτων τελευταίων χρόνων εντείνουν τη βαρβαρότητα, αυτήβασίζεται στην κυρίαρχη ψυχιατρικήθεώρηση και πρακτικήπου έχει πάρει σαφήθέση στην πλευράτηςεξουσίας, για την καταστολή, τον έλεγχο και τελικάτη δημόσια τάξη.
Όσοι κρίνονται ωςαπροσάρμοστοι, μη κανονικοί, αντισυμβατικοί, «διαφορετικοί» χαρακτηρίζονται όλο και περισσότερο ως«επικίνδυνοι» απότην κυρίαρχη ψυχιατρική- το ίδιο όπως, αντίστοιχα, οι μετανάστες, όσοι αμφισβητούν την κατεστημένη πολιτικήεξουσία κλπ. Όλοι αυτοίκατασκευάζονται ωςοι «επικίνδυνεςκοινωνικέςομάδες». Και στο χώρο τηςλεγόμενηςΨυχικήςΥγείας, τη συνέχεια την αναλαμβάνουν το ψυχιατρικόκατεστημένο, οι φαρμακοβιομηχανίες, οι ΜΚΟ, οι εταιρίεςφύλαξης, τα ιδιωτικάσυμφέροντα.
Έχει δημιουργηθεί, κάτω απόαυτότο πρίσμα πειθάρχησηςκαι ελέγχου, έναςμηχανισμόςόπου αντίγια θεραπεία έχουμε φύλαξη - καταστολήκαι τελικάτον καθολικόέλεγχο στα κολαστήρια που ειρωνικάονομάζονται ψυχιατρεία. Ο ασθενήςχάνει την ανθρώπινη υπόστασήτου. Μέσω ενόςνομικούκυκεώνα, τίθεται ουσιαστικάεκτόςνόμου. Γίνεται έρμαιο στιςδιαθέσεις, πειραματισμούς, συμφέροντα, όμηροςτου ψυχιατρικούκατεστημένου και των ψυχιάτρων που το υπηρετούν. Μία κατάσταση που συνεχίζεται και μετάτην έξοδο απότο νοσοκομείο, στιγματισμένοςπολλέςφορέςεφ' όρου ζωής.
Το νοσηλευτικόπροσωπικόκαι όλοι οι εργαζόμενοι στα ψυχιατρεία και σε όλεςτιςυπηρεσίεςΨυχικήςΥγείας, πιεσμένοι εξαναγκάζονται να λειτουργούν σαν γρανάζια και εκτελεστικάόργανα μιαςαπάνθρωπηςψυχιατρικής, την οποία (με τεράστια ευθύνη των σωματείων τους) αδυνατούν να αμφισβητήσουν, φτάνονταςσυχνάστο σημείο να την υιοθετούν ωςτη μόνη ενδεδειγμένη και δυνατήπροσέγγιση. Οι καθηλώσεις, το δέσιμο και η καταστολήγίνονται καθημερινότητα όχι μόνο για όσουςθεωρούνται «επικίνδυνοι» αλλά, εν δυνάμει, για όλους. Στο πόρισμα μάλιστα για τη φωτιά, ενώκαταγράφονται πλήθοςλάθη, παραλείψεις, ελλείψεις, το προφανές, ότι δηλαδήκανέναςδε θα πάθαινε τίποτα αν δεν ήταν δεμένος,δεν εξετάζεται καν.
Η αδιαφορία, ο ατομικισμός, η ιδιώτευση που κυριαρχούν στην κοινωνία, αναπαράγουν το μηχανισμόαυτό, με αποτέλεσμα την υποκριτικήαδιαφορία για το τι γίνεται πίσω απότιςκλειδωμένεςπόρτες, αρκείνα είναι οι «επικίνδυνοι» μακριά.
Για εμάς, το ζήτημα είναι το ξεπέρασμα των ψυχιατρείων και η αποϊδρυματοποίηση, με ενεργό, πρωταγωνιστικόρόλο τηςκοινωνίας, των επαγγελματιών ψυχικήςυγείας, καθώςκαι των άμεσα ενδιαφερόμενων. Για την αλλαγήτηςκουλτούραςκαι τηςιδρυματικήςσυμπεριφοράς, την κατάργηση τηςχρήσηςβίας, των καθηλώσεων, τηςφαρμακοκαταστολήςκαι των απομονώσεων, ωςμορφήςθεσμικήςεπιβολήςτηςΨυχιατρικής. Αυτόσημαίνει αντικατάσταση και υπέρβαση των ιδρυμάτων απόένα ολοκληρωμένο κοινοτικόδίκτυο τομεοποιημένων υπηρεσιών. Σημαίνει ικανοποιητικέςσυνθήκεςεργασίαςκαι αποδοχών, καθώςκαι κατοχύρωση των κεκτημένων των εργαζομένων. Σημαίνει εξατομικευμένη απάντηση στιςιδιαίτερεςανάγκεςτου καθενόςασθενή, πλήρη και έμπρακτο σεβασμότων δικαιωμάτων του και τηςαξιοπρέπειάςτου, αναγνώρισήτου ωςισότιμου συνομιλητήσε όλη τη θεραπευτικήδιαδικασία. Σημαίνει εξάλειψη τηςοποιουδήποτε είδουςιδιωτικήςεπιχειρηματικότηταςαπότην ψυχικήυγεία.Παραδείγματα προςαυτήτην κατεύθυνση τηςαποϊδρυματοποίησηςυπάρχουν στην Ελλάδα, αλλάκαι στο εξωτερικό.
Ωστόσο, η υπέρβαση και η αλλαγήτηςκυρίαρχηςψυχιατρικήςμεθοδολογίαςδεν είναι μία απόφαση που θα παρθείκεντρικά, αλλάθα οργανωθείαπόόλουςόσοι έχουν εμπλακείστη διαδικασία μετασχηματισμούτης, και εντέλει απόόλουςτουςαγωνιζομένουςενάντια στην καπιταλιστικήβαρβαρότητα.

Συντονισμόςσυλλογικοτήτων ενάντια στην ψυχιατρικήβαρβαρότητα
ΑνοιχτήΛαϊκήΣυνέλευση Περιστερίου
ΑυτοδιαχειριζόμενοςΚοινωνικόςΧώροςPasamontaña
Ιατρείο ΚοινωνικήςΑλληλεγγύηςΙλίου
ΚοινωνικόςΧώροςγια την Υγεία
Πρωτοβουλία για ένα Πολύμορφο Κίνημα στην ΨυχικήΥγεία
Συνέλευση ΑδιαμεσολάβητηςΔράσηςΒΠΚΖ


Συντάκτης: 
Θεόδωρος Μεγαλοοικονόμου*


Οι πρώτες φωτογραφίες από τα πενήντα περίπου κοντέινερ που ξεφόρτωσε το «πλοίο της γραμμής» έξω από τη ναυτική βάση (ΥΝΤΕΛ) στην περιοχή των Λεπίδων στη Λέρο, προκειμένου να λειτουργήσει το hotspot που έχει προγραμματιστεί για το νησί αυτό, καδράρουν, μεταξύ άλλων, κάποια κοντέινερ με φόντο το γιγαντιαίο και μισοερειπωμένο κτίριο των βασιλικών τεχνικών σχολών, τις γνωστές ως «σχολές της Φρειδερίκης», που, από το 1949, «φιλοξένησαν» τους προς «εθνικήν αναμόρφωσιν» ανταρτόπαιδες του Εμφυλίου. 
Αργότερα, το 1967, το ίδιο αυτό κτίριο, όπως και άλλα παραδίπλα, «φιλοξένησαν» ένα μεγάλο μέρος των 4.000 πολιτικών εξόριστων της χούντας στη Λέρο.





Αμέσως μετά το ξεφόρτωμά τους, τα κοντέινερ άρχισαν να μεταφέρονται στον χώρο που θα εγκατασταθεί το hotspot, στο γήπεδο που απλώνεται μπροστά στο πρώην 11ο περίπτερο, το μεγαλύτερο του ψυχιατρείου, που είχε αδειάσει οριστικά τον Δεκέμβριο του 1995, με όλους τους εγκλείστους εκεί (όπως και πολλούς άλλους) να έχουν μεταβεί σε εξωνοσοκομειακά διαμερίσματα και σε μικρές στεγαστικές μονάδες στον χώρο του ψυχιατρείου.


Είναι από τα κτίρια, πρώην ιταλικοί στρατώνες, τα οποία το 1957 είχαν επιλεγεί για την ίδρυση της Αποικίας Ψυχοπαθών Λέρου, ενός εγχειρήματος που τότε πέρασε «στα ψιλά» και που κανένας, ακόμα και οι ίδιοι οι εμπνευστές και διεκπεραιωτές του εγχειρήματος, δεν μπορούσε να συλλάβει τι εγκυμονούσε αυτή η «κουλτούρα και πρακτική» της περαιτέρω εξορίας και εξανδραποδισμού των ψυχικά πασχόντων.

Μόνο πολύ αργότερα, όταν η «ντροπή της Λέρου» έγινε διεθνές σκάνδαλο, έτρεχαν όλοι, πολιτική εξουσία, ψυχιατρική κοινότητα, τοπική κοινωνία, να «θεραπεύσουν» το «κακό», συνήθως με τρόπους και μεθοδολογίες σαν αυτές που το είχαν δημιουργήσει.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ως το «αριστερό» δεκανίκι του κυρίαρχου συστήματος, μετά τη γονυπετή αποδοχή του 3ου μνημονίου και την πιστή και υπάκουη εφαρμογή, του ενός πίσω από το άλλο, όλων των καταστροφικών για τις λαϊκές μάζες μέτρων που προβλέπει, έχει αποδεχτεί και εφαρμόζει πιστά την αντι-μεταναστευτική/αντιπροσφυγική πολιτική της Ε.Ε., που, πέρα από τα όποια λόγια, και σε συνδυασμό με τους διαδοχικούς φράκτες πίσω από όλο και περισσότερα σύνορα, ανάγεται, εν τέλει, σε μια καθαρά στρατοπεδική και εξοντωτικού χαρακτήρα αντιμετώπιση του ζητήματος.
Τα hotspot, που με τόση ζέση και προθυμία ετοιμάζει ο, μεταξύ άλλων, ένθερμος υποστηρικτής του φράκτη του Εβρου, Γ. Μουζάλας, είναι ακριβώς αυτό.
Όλο και λιγότεροι θα παίρνουν το προσδιοριζόμενο από την Ε.Ε. και τη Frontex καθεστώς του πρόσφυγα: μετά τους Αφγανούς, των οποίων ετοιμάζεται η διαγραφή από τη λίστα των προσφύγων, έχουν συζητήσει και κινούνται προς διαγραφή ακόμα και των Σύρων που δεν προέρχονται από «εμπόλεμες ζώνες»!
Οι όλο και περισσότεροι που θα χαρακτηρίζονται ως «οικονομικοί μετανάστες», θα κρατούνται σε στρατοπεδικού τύπου εγκαταστάσεις, όπως αυτές που ετοιμάζουν στη Λέρο, στα άλλα νησιά και σ΄ όλη τη χώρα –μιλούν για κράτηση 50.000, αλλά όλοι ξέρουμε, βλέποντας τους φράκτες που υψώνονται στα σύνορα μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών χώρων, ότι θα πρόκειται για εκατοντάδες χιλιάδες.

Όλοι αυτοί θα κρατούνται επ' άπειρον περιμένοντας την επαναπροώθηση στη χώρα προέλευσης, κάτι που, παρ' όλη την εγγενή και διαρκώς κλιμακούμενη βία του συστήματος, θα του προκύπτει όλο και πιο δύσκολη, όπως φάνηκε και σ' ένα δείγμα γραφής της πολιτικής που υλοποιεί ο Γ. Μουζάλας, με την τύχη που είχε η βίαιη (παρά τη θέλησή τους) επαναπροώθηση 39 Πακιστανών, οι περισσότεροι από την Αμυγδαλέζα, 26 από τους οποίους η πακιστανική κυβέρνηση τους επέστρεψε πίσω.
Και βέβαια, η διακωμώδηση της «επανεγκατάστασης» προσφύγων σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες που, μετά τρεις μήνες από την εξαγγελία της και μέσα από μια όχι τυχαία υπολειτουργούσα Υπηρεσία Ασύλου, περιορίζεται στη μετάβαση από την Ελλάδα μόλις 30 ατόμων στο Λουξεμβούργο σε μια θεαματικού τύπου τελετή παρουσία Τσίπρα και Σουλτς.
Η κατάσταση, τέλος, που αναδύθηκε με τον εγκλωβισμό χιλιάδων στην Ειδομένη και η οποία, όπως είχε προαναγγείλει ο Γ. Μουζάλας, αντιμετωπίστηκε με τη βία των ΜΑΤ, δεν αποτελεί παρά έκφραση της ήδη αναπτυσσόμενης με γοργούς ρυθμούς συνθήκης όπου, όλο και περισσότεροι, που εμποδίζονται να περάσουν τα σύνορα και ταυτόχρονα δεν επιθυμούν να γυρίσουν στην πατρίδα τους, θα εγκλωβίζονται στην Ελλάδα, με μόνη απάντηση στο πρόβλημα τον εγκλεισμό τους στα «κέντρα κράτησης», μέχρις ότου καταστεί δυνατή η επαναπροώθηση.
Τα στρατόπεδα συγκέντρωσης θα αυξάνονται σε μέγεθος και αριθμό και θα γίνουν η «κανονικότητα της καθημερινής μας ζωής». Το ίδιο όπως σε «κανονικότητα της καθημερινής μας ζωής» έχει μετατραπεί η καθημερινή εξαγγελία θανάτων από πνιγμό στο Αιγαίο - και όχι πάντα «τυχαίων» και εξαιτίας των «καιρικών συνθηκών».
Είναι γι' αυτό που ο Γ. Μουζάλας, ήδη από την αρχή, υποστήριξε ενεργά την πολιτική του δημάρχου της Λέρου για την μεταφορά των όποιων υπηρεσιών «υποδοχής» (frontex, κράτησης κ.λπ.) στο φέροντα ένα βαρύ ιστορικό φορτίο (και εκτός κοινωνικού ιστού) χώρο των Λεπίδων, υπονομεύοντας, από κοινού με τον δήμαρχο, και με διάφορους άμεσους ή έμμεσους τρόπους, τη λειτουργία του κτιρίου του ΠΙΚΠΑ Λέρου, ενός χώρου ικανού να φιλοξενήσει πάνω από 300 άτομα (ως ανοικτό κέντρο φιλοξενίας) και ευρισκόμενου, αντιθέτως, εντός του κοινωνικού ιστού.
Αλλά ο Γ. Μουζάλας δήλωνε ότι ήθελε χώρο που να «χωράει πολλούς» (πάνω από χίλιους), με επικέντρωση στη δημιουργία hotspot και όχι στην λειτουργία κέντρου υποδοχής. Και είναι χαρακτηριστικό ότι ο δήμαρχος, ενώ εδώ και αρκετό καιρό το ΠΚΠΑ είναι έτοιμο (με χρήματα ιδιωτών/αλληλέγγυων) να φιλοξενήσει εκατοντάδες, υπονομεύει, μέχρι τώρα, την παροχή νερού στο κτίριο.
Τα Λέπιδα ενσαρκώνουν την κληρονομιά του στρατοπεδικού εγκλεισμού όλων των ποικίλων ομάδων που εξέφραζαν την ποικίλων ειδών απόκλιση και/ή εναντίωση στην κυρίαρχη κανονικότητα και εξουσία (πολιτικά κρατουμένων, ψυχικά ασθενών κλπ) και τα οποία το κυρίαρχο σύστημα ήθελε εκάστοτε να ξεφορτωθεί, να αποκλείσει και να εκμηδενίσει.
Το 1990, σε μια κίνηση όχι μόνο συμβολική του συνθήματος «η ελευθερία είναι θεραπευτική», ξεριζώθηκαν τα συρματοπλέγματα που χώριζαν το χώρο του γηπέδου μπροστά στο 11ο περίπτερο από τη θάλασσα. Τώρα, ακριβώς σ΄ αυτό το γήπεδο, άρχισαν να στήνονται (από το Στρατό, ως τον πλέον αρμόδιο στις στρατοπεδικές εγκαταστάσεις) τα κοντέινερ του νέου στρατοπέδου.
Γιατί το hotspot έχει ως εγγενές συστατικό της λειτουργίας του το κέντρο κράτησης, έναν ευφημισμό του στρατοπέδου συγκέντρωσης που ουσιαστικά θα είναι.
Και τώρα, τα συρματοπλέγματα θα ξανατοποθετηθούν.
Και η Λέρος, που είχε απελευθερωθεί από τη βαριά κληρονομιά του στρατοπεδικού ιδρυματισμού, θα ξαναγυρίσει ολοταχώς σ' αυτόν. Με τον κίνδυνο να επικρέμαται αυτό το στρατόπεδο στη Λέρο, λόγω της «καταλληλότητας» του, να γίνει τόπος εγκλεισμού των προσφύγων και μεταναστών που φτάνουν σε άλλα νησιά, όπως, π.χ., στην Κω.
Η ιστορία συνεχίζεται και επαναλαμβάνεται ως τραγωδία. Το στρατόπεδο αυτό, όπως και τα άλλα, δεν θα είναι μια προσωρινή υπόθεση. Θα είναι το μέλλον της ζωής μας που ήδη έχει ξεκινήσει, στο βαθμό που δεν υπάρξει ριζική ανατροπή των ασκούμενων πολιτικών και των εξουσιών που τις ασκούν. Αυτοί που παίρνουν αυτές τις αποφάσεις χρεώνονται και την ιστορική ευθύνη για τα προδιαγεγραμμένα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής και αυτών των αποφάσεων.