Στους δρόμους ενάντια στον ψυχιατρικό ολοκληρωτισμό


Πορεία στο Χαϊδάρι Πορεία στο Χαϊδάρι θυμίζοντας τους «θανάτους που πέρασαν στα ψιλά» | Θ. ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΟΣ
25.09.2015,  Πηγή: http://www.efsyn.gr/arthro/stoys-dromoys-enantia-ston-psyhiatriko-oloklirotismo
 
 
 
Συντάκτης: 
Αφροδίτη Τζιαντζή
 
Μαζική πορεία ενάντια στον ψυχιατρικό ολοκληρωτισμό πραγματοποιήθηκε χθες στο Χαϊδάρι, έπειτα από κάλεσμα της κατάληψης «Παπουτσάδικο». Συμμετείχαν η «Πρωτοβουλία για ένα Πολύμορφο Κίνημα στην Ψυχική Υγεία», η «Λαϊκή Συνέλευση Περιστερίου», οργανώσεις και συλλογικότητες, θυμίζοντας τους «θανάτους που πέρασαν στα ψιλά».
Δηλαδή τον θάνατο τριών καθηλωμένων ασθενών στο ΨΝΑ στο Δαφνί στις 4 Σεπτεμβρίου από ασφυξία λόγω πυρκαγιάς στην πτέρυγα του «πρώην 7ου Τμήματος», με 19 ψυχικά πάσχοντες από τους οποίους οι 15 είναι μόνιμα δεμένοι με ιμάντες.
«Δεμένοι στα κρεβάτια τους, παλεύουν για ζωή, μικροαστέ θυμήσου, ευθύνεσαι κι εσύ», «Ούτε ψυχιατρεία, ούτε τρελοκομεία, μόνη θεραπεία η ελευθερία» και «Ηλεκτροσόκ, δεσίματα και βασανισμοί, έτσι θεραπεύει η ψυχιατρική» ήταν μερικά από τα συνθήματα που ακούστηκαν σε μια πορεία με ιδιαίτερο παλμό και μαχητικότητα, με σχεδόν 1.000 διαδηλωτές.
Είκοσι μέρες έχουν περάσει από τη νέα τραγωδία στο Δαφνί και, παρά τις δεσμεύσεις για κατεπείγουσα ΕΔΕ και τη σύσταση επιτροπής για «την άμεση βελτίωση των συνθηκών νοσηλείας των ασθενών στο ΨΝΑ», το πραγματικό έγκλημα της μόνιμης καθήλωσης και παραμέλησης των ψυχικά πασχόντων μέχρι εξοντώσεως παραμένει ατιμώρητο.
Τον Μάιο άλλος ένας ασθενής είχε χάσει τη ζωή του, χτυπημένος από άλλον τρόφιμο, επίσης μόνιμα καθηλωμένο, που κατάφερε να λυθεί. Και τότε είχε καταγγελθεί η πρακτική της καθήλωσης και τότε είχε αναφερθεί ως βασική αιτία η έλλειψη προσωπικού και οι περικοπές λόγω μνημονίων, καθώς, όπως λέγεται, «ο ιμάντας είναι πιο φτηνός».
Μόνο που, όπως σημειώνει η Συσπείρωση για την Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση, «το λεγόμενο “πρώην 7ο”, οι ολημερίς και διά βίου καθηλωμένοι τρόφιμοι, δεν είναι προϊόν του Μνημονίου και της κρίσης. (...) Είναι προϊόν της κυρίαρχης Ψυχιατρικής. Αυτό που γίνεται τώρα είναι ότι, με τα διαδοχικά μνημόνια, η ιδρυματική επάρκεια του κλειστού ολοπαγούς ιδρύματος έχει καταρρεύσει και το σύστημα εκρήγνυται, με τραγικές συνέπειες για τις ζωές των ασθενών...».
Σύμφωνα με μαρτυρίες, ο ασθενής στον οποίο επιχειρείται να φορτωθεί η ευθύνη για την πυρκαγιά παραμένει δεμένος με ιμάντες στο Εφημερείο του ΨΝΑ, επειδή καμία πτέρυγα του νοσοκομείου δεν παίρνει την ευθύνη να τον δεχτεί.

ΠΕ 24/9 | 6μ.μ. | πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου

… για τους θανάτους που πέρασαν στα ψιλά…






Την Παρασκευή 4/9/2015 οι καπνοί από τη φωτιά στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο στο Δαφνί, έφτασαν στα σπίτια όλων μας, μέσα από τις οθόνες των τηλεοράσεων και των υπολογιστών. Όλοι ρίγησαν, στενοχωρήθηκαν, τσαντίστηκαν, και μετά άλλαξαν κανάλι. Γιατί μπορούσαν. Γιατί δεν ήταν ούτε δεμένοι, ούτε κλειδωμένοι. Γιατί κανένας νόμος, καμία επιστημονική διάγνωση δεν τους ανάγκαζε να μην έχουν επιλογή. Αντίθετα, 3 άνθρωποι σκοτώθηκαν (δεν πέθαναν απλώς). Γιατί εκείνοι όχι απλώς δεν μπόρεσαν, αλλά δεν τους επιτρεπόταν να κάνουν αλλιώς. Δεμένοι στα κρεβάτια τους για μήνες, κλειδωμένοι στα δωμάτιά τους, μόνοι. Αποστερημένοι από τη θεμελιώδη για την επιβίωση συνθήκη της ατομικής τους αυτονομίας, με τη σφραγίδα του κράτους και των θεσμών του, με τη βούλα της επιστήμης και με την ηθική νομιμοποίηση της κοινωνίας. Γιατί αυτοί οι 3 ήταν «επικίνδυνοι», το είπαν άλλωστε κι οι γιατροί. Εμείς γιατροί δεν είμαστε. Αλλά αν όλο αυτό δεν είναι τρελό τότε τι είναι?
Είναι ο τρόπος που από τη δημιουργία του το κράτος επιλέγει να διαχειρίζεται τα προβλήματά του. Ρυθμίζοντάς τα νομικά, ελέγχοντάς τα θεσμικά και ορίζοντας τρόπους κατασταλτικής διαχείρισής τους. Γιατί το ζήτημα της δημόσιας υγείας είναι στην πραγματικότητα για το κράτος ζήτημα δημόσιας τάξης. Γιατί το πραγματικό του πρόβλημα είναι οι από τα κάτω ταξικά προσδιορισμένοι, οι «επικίνδυνοι», οι «τρελοί» και το πώς θα τους διαχειρίζεται και θα τους καταστέλλει. Γιατί μπορεί η ασθένεια να είναι διαταξική, η «θεραπεία» όμως έχει ταξικό πρόσημο. Γι’ αυτόν και για κανέναν άλλο λόγο η αποασυλοποίηση είναι στην πραγματικότητα αποχρηματοδότηση. Οι ανασφάλιστοι και οι φτωχοί «τρελοί» κοστίζουν. Όχι μόνο σε φάρμακα και θεραπεία, αλλά και σε φροντίδα. Άστους εκεί κλειδωμένους και δεμένους, να περιμένουν τη θανατική τους καταδίκη, γιατί όλα τα άλλα κοστίζουν.
Είναι επίσης ο τρόπος που η επιστήμη, έπαιξε διαχρονικά τον θεσμικό της ρόλο στην επίτευξη του κοινωνικού ελέγχου, στη διαχείριση δηλαδή των προβλημάτων του κράτους. Η ψυχιατρική, μέσα από το δογματικό στόμα του «ειδικού» όριζε από την γέννησή της το τι σημαίνει κανονικό και τι μη-κανονικό, τι σημαίνει υγιές και τι σημαίνει νοσηρό, τι σημαίνει θεραπεία. Έτσι ανάλογα με τα κοινωνικά ήθη, έβγαζε και τις διαγνώσεις. Ανάλογα με την τεχνολογική εξέλιξη και τη χρηματοδότηση, έβγαζε τις θεραπείες. Τι κι αν έκανε λάθη, λάθη γίνονται. Δεν έγινε και τίποτα που τα λάθη μετριούνται σε εκατομμύρια νεκρούς, βασανισμένους και ακρωτηριασμένους ανθρώπους. Τι κι αν πέρασαν τη ζωή τους μέσα στα ψυχιατρεία οι γυναίκες, οι ερωτευμένοι νέοι, οι ομοφυλόφιλοι, οι άεργοι και οι άνεργοι, οι περιθωριακοί, οι σκλάβοι, οι πολιτικά αντιφρονούντες. Τι κι αν οι θεραπείες ήταν εγκλεισμός, απομόνωση, φάρμακα, δεσίματα, ηλεκτροσόκ, λοβοτομές, ευνουχισμοί. Κι αν όλα αυτά μοιάζουν με αρχαία ιστορία, ας κοιτάξει κανείς τι είδους διαταραχές ορίζονται στις μέρες μας, τι θεραπείες εφαρμόζονται, πόσοι νεκροί προστίθενται στη λίστα.
Είναι τέλος, ο τρόπος που λειτουργούν τα πράγματα, ανάλογα με το ποιος είσαι, από πού είσαι, πόσα λεφτά και τι κοινωνικές σχέσεις έχεις. Είναι η εικόνα του τι συμβαίνει όταν είσαι στον πάτο της κοινωνικής πυραμίδας. Όταν για σένα νοιάζονται μόνο αν ο θάνατός σου προκαλεί φρίκη, δεμένος σε ένα κρεβάτι ή ξεβρασμένος σε μια παραλία. Και μόνο όταν αυτό γίνει γνωστό, μόνο όταν δεν μπορεί να κρυφτεί πίσω από κάγκελα και τοίχους ή πίσω από την απόσταση των χιλιομέτρων. Καμιά κουβέντα για το τι συνέβαινε όταν ήσουν ζωντανός. Γιατί αν δεν καταφέρει η λυπηρή σου ιστορία να φτάσει στην οθόνη του σπιτιού μας, για σένα αρμόδιοι είναι οι ειδικοί. Ό,τι στολή κι αν φοράνε. Εμείς γιατροί δεν είμαστε. Αλλά αν το κράτος, οι θεσμοί, η επιστήμη και η κοινωνία θεωρούν ότι αυτή η πραγματικότητα είναι υγιής, τότε εμείς είμαστε όλοι τρελοί!
eimaste-oloi-treloi-(small)


ΟΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΙ ΕΦΙΑΛΤΕΣ ΕΝΟΣ ΨΥΧΙΚΑ ΝΟΣΟΥΝΤΟΣ

- ακούσια νοσηλεία( καταναγκαστικός εγκλεισμός σε ψυχιατρική κλινική αόριστης διάρκειας)
- καταστολή (επιβράδυνση των αντανακλαστικών) με βαριά φαρμακευτική αγωγή
- καταστολή με μηχανική καθήλωση (δέσιμο)
- καταστολή με ηλεκτροσόκ
- η επικινδυνότητα
- το ακαταλόγιστο
- ότι δεν είναι απαραίτητη η συναίνεσή του στην φαρμακολογία και τις δοσολογίες
γιατροί που συνταγογραφούν με βάση την προμήθεια και όχι το σύμπτωμα
- πειραματική μεταχείριση εκ μέρους των φαρμακοβιομηχανιών
- η υποχρεωτική στείρωση
- η εφαρμογή του προγράμματος ΕΥΑ* που αφορά την κατ΄οίκον υποχρεωτική ψυχιατρική  παρέμβαση και καταστολή
- επιστροφή στην λοβοτομή
- μία ακόμη εποχή με κρεματόρια και Καιάδες για τον ‘περιττό’ πληθυσμό
- Κομματικές σημαίες σε εκδηλώσεις για τα δικαιώματα του

Υ.Γ. κάποτε καθήλωναν με ψυχιατρικές μεθόδους τους ‘πολιτικούς αντιρρησίες’.
Τώρα θα καθηλώνουν και τον ‘ενδοοικογενειακό αντιρρησία’. Τον ‘αδύναμο κρίκο’ της οικογένειας.

Επειδή το πρόγραμμα ΕΥΑ* θα απορροφήσει επαγγελματίες από ιατρικές και παραϊατρικές ειδικότητες,φοβόμαστε ότι θα μείνουμε μόνοι και αβοήθητοι απέναντι σ' ένα σύστημα που μας έχει κάνει στόχο προς εξουδετέρωση.
Βοηθήστε μας να μην μας μετατρέψουν σε ζωντανούς νεκρούς!


ΟΜΑΔΑ ΑΥΤΟΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ ΚΕΝΤΡΟΥ ΗΜΕΡΑΣ ΚΨΥ ΑΓ.ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ


*Εξωνοσοκομειακή Υποχρεωτική Αγωγή