Στο προσκήνιο ήρθε ξανά χτες η αποθήκη παιδικών ψυχών του ΚΕΠΕΠ Λεχαινών Ηλείας μετά την κατάληψη που έκαναν σήμερα σε αυτό τα μέλη της Κίνησης Χειραφέτησης ΑμεΑ Μηδενική Ανοχή.

d64f2f643fe2534224565497ab64d85c_l.jpg

Του Μάκη ΝοδάρουΤο φωτογραφικό υλικό που έδωσαν στη δημοσιότητα οι συμμετέχοντες στην κατάληψη του ιδρύματος συγκλονίζει για άλλη μια φορά καθώς διακρίνονται παιδιά φυλακισμένα μέσα σε κλουβιά και καθηλωμένα με ιμάντες στα κρεβάτια τους.
12196136_992274550832888_442755473341333182_n

Η κατάληψη (που πραγματοποιήθηκε παρουσία του δημοσιογράφου της ΕΡΤ Γιώργου Μαρινόπουλου) έγινε ενάντια στις πρακτικές που χρησιμοποιούνται στα παιδιά που είναι ιδρυματοποιημένα εκεί και οι οποίες περιλαμβάνουν κλείδωμα σε κλουβιά και και δέσιμο στα κρεβάτια τους με ιμάντες για ώρες μπορεί και ημέρες.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωσή της η Κίνηση Χειραφέτησης ΑμεΑ δείχνει πραγματική μηδενική ανοχή σε συμπεριφορές που επιεικώς μπορούν να χαρακτηριστούν ως αναχρονιστικές, μεσαιωνικές ή ρατσιστικές, ενώ κυριολεκτικά χαρακτηρίζονται ως απάνθρωπες. 
Δείχνει μηδενική ανοχή σε συμπεριφορές και στάσεις που η παρούσα κοινωνία κυριολεκτικά πολύ έχει ανεχτεί….

photo mesa apo KEPEP LEchainwn VIII

Η κατάληψη έρχεται μετά το πολύ δυναμικό διήμερο φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε στις 30 και 31 Οκτωβρίου από την Ομάδα Δράσης κατά της Αστυνομικής Βίας και Αυθαιρεσίας και του Εκφασισμού της Κοινωνίας στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός. 
Το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε για να δείξει έμπρακτη, διανοητική και καλλιτεχνική αλληλεγγύη στα παιδιά ΘΧΠ – πρώην ΚΕΠΕΠ Λεχαινών και με απώτερο στόχο να αναδείξει τι τους συμβαίνει,  αφού οι καταγγελίες των εθελοντών του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Εθελοντικής Εργασίας και η δημοσιογραφική έρευνα του BBC δεν θεωρήθηκαν… αρκετές για να αναδειχθεί….

12189962_992316520828691_2232357672927628379_n
«Απαιτούμε από την κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της. Το κολαστήριο των Λεχαινών κρατά κλειδωμένα περισσότερα από 50 παιδιά με αναπηρία σε απάνθρωπες συνθήκες. Και, βέβαια, δεν είναι το μόνο. Η λειτουργία δεκάδων αντίστοιχων ιδρυμάτων σε όλη την επικράτεια που στην πράξη λειτουργούν ως αποθήκες για εκείνους/ες που απορρίπτει η κανονιστική κοινωνία μας, παραβιάζει κατάφωρα τις βασικές αρχές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων» –ανέφερε στο www.apokalypseis.com ένα από τα μέλη της Κίνησης και συμμετέχων στην κατάληψη Αντώνης Ρέλλας.

photo mesa apo KEPEP LEchainwn III

«Ο Πρόεδρος του ιδρύματος στον οποίον απευθυνθήκαμε , αρχικά δεν αναγνώρισε την ακτιβιστική μας δράση και μας ζήτησε να κλείσουμε επίσημα ραντεβού. Στη συνέχεια κάλεσε την αστυνομία να μας συλλάβει και αρνείται να μιλήσει μαζί μας. Γι' αυτό κι εμείς συνεχίζουμε την κατάληψη ενώ καταθέσαμε και σχετική καταγγελία στην Εισαγγελία της Αμαλιάδας» –δήλωσε ο κ. Ρέλλας και πρόσθεσε:

«Το συγκεκριμένο ίδρυμα αποτελεί αποθήκη μια αποθήκη παιδικών ψυχών . Αυτά που αντικρίσαμε μπαίνοντας μέσα ξεπερνούν τα όρια κάθε φαντασίας . Παιδιά δεμένα με ιμάντες, φυλακισμένα, καθηλωμένα στα κρεβάτια τους κλεισμένα μέσα σε κλουβιά να μας εκλιπαρούν να τα ελευθερώσουμε. Εικόνες ντροπής που εκθέτουν διεθνώς την χώρα μας η οποία επιχειρεί να κουκουλώσει εδώ και χρόνια το θέμα επιβάλλοντας την σιωπή».

πηγή: apokalypseis.com

Ενάντια στην καταστολή και τα στρατόπεδα που ετοιμάζει η Ε.Ε.

 

Mετανάστες Οι πρόσφυγες, οι εκτοπισμένοι, οι μετανάστες, οι ‘χωρίς χαρτιά’, δεν αποτελούν παρά τα «απορρίμματα της παγκοσμιοποίησης» - και έτσι αντιμετωπίζονται, όχι ως άνθρωποι αλλά ως απορρίμματα | 
 
 
Συντάκτης: 
Θόδωρος Μεγαλοκονόμου
 
Μόνο όποιος εθελοτυφλεί, ή όποιος, πίσω από καθησυχαστικές και συμπονετικές «δηλώσεις προθέσεων», ετοιμάζει την πλήρη υποταγή, μετά το 3ο μνημόνιο, στη σκλήρυνση της ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής, δεν μπορεί να δει, ή προσποιείται ότι δεν βλέπει, ότι το αποκαλούμενο «προσφυγικό/μεταναστευτικό πρόβλημα» όχι μόνο δεν έχει ένα ορατό τέλος, αλλά ότι αποτελεί μια από τις βασικές παραμέτρους της διεθνούς κοινωνικής και πολιτικής κατάστασης, του καθημερινού τρόπου ύπαρξής μας, προϊόν και ταυτόχρονα συστατικό στοιχείο της διεθνούς κρίσης του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού.
Οι πρόσφυγες, οι εκτοπισμένοι, οι μετανάστες, οι ‘χωρίς χαρτιά’, δεν αποτελούν παρά τα «απορρίμματα της παγκοσμιοποίησης» - και έτσι αντιμετωπίζονται, όχι ως άνθρωποι αλλά ως απορρίμματα : με φράκτες, με την απώθηση και (εξαιτίας αυτής, ή της προσπάθειας να διαφύγουν μέσα από τους ποικίλους φραγμούς) με πνιγμούς δεκάδων και εκατοντάδων μέσα στα νερά της πιο αφιλόξενης και εχθρικής θαλάσσιας διαδρομής που αποτελεί, πλέον, η Μεσόγειος, με κινητοποίηση ειδικών σωμάτων και στρατού πίσω από τα διαδοχικά ευρωπαϊκά σύνορα.
Την ίδια στιγμή που οι τουρίστες συνέχιζαν τις διακοπές τους παραπλεύρως, σαν να μη συνέβαινε τίποτα, κι΄ ας ανησυχούσαν δήμαρχοι και τοπικές αρχές για το επαπειλούμενο «πλήγμα στην τοπική οικονομία» και πατώντας πάνω στην απουσία του όποιου ενδιαφέροντος από την κεντρική κυβέρνηση, επιχειρούσαν με ρατσιστικές και συχνά κτηνώδεις λογικές και μεθόδους, τον εξοβελισμό του «προβλήματος» (δηλαδή, κυνηγημένων ανθρώπων, ανάμεσα τους μανάδων, εγκύων, παιδιών, βρεφών, ασθενών κλπ) από την τοπική κοινωνία.
Τόσο στην διεθνή πολιτική σκηνή όσο και στην Ελλάδα, η απεγνωσμένη προσπάθεια προσφύγων και μεταναστών να βρουν οδό διαφυγής προς εκεί που (έστω και ως απλώς προσδοκία) υπάρχει ασφάλεια και/ή τροφή, μακριά από το καθημερινό μακελειό και την πείνα, θα έπρεπε να θεωρείται «λογικά ορθή» και ευκταία (Ζ. Bauman).
Και, ως εκ τούτου, αυτονόητα να ενισχύεται αυτή η εξ΄ ανάγκης επιθυμία με την διασφάλιση της ελεύθερης και ασφαλούς μετακίνησης διαμέσου των συνόρων των χωρών περάσματος, ή τελικού προορισμού.
Αυτό που καθένας εκ των «ιθαγενών» («γνήσιων, εκ γενετής ελλήνων») της ελληνικής και της όποιας ευρωπαϊκής επικράτειας θα θεωρούσε «ορθό και λογικό» για τον εαυτό του και γενικά για όποιον άνθρωπο στον κόσμο, το να έχει, δηλαδή, την ελευθερία, και την δυνατότητα, να διαφύγει τον κίνδυνο για τη ζωή του και την πείνα και να μεταβεί εκεί όπου υπάρχει «ασφάλεια και/ή άφθονη τροφή», το αρνείται, και με βάναυσο τρόπο, ακριβώς τη στιγμή που αποχτά συγκεκριμένη μορφή και «χτυπά την πόρτα του».
Η καπιταλιστική παγκοσμιοποίηση επαίρεται ότι έσπασε τα σύνορα και προήγαγε την ελευθερία της κίνησης, αλλά αυτό φυσικά αφορά μόνο το κεφάλαιο, που αυτή η ελευθερία κίνησής του έχει καταστρέψει χώρες και έχει μετατρέψει πληθυσμούς ολόκληρους σε «παράπλευρες απώλειες», απόβλητα και απορρίμματα της καταστροφικής κερδοσκοπικής του δράσης, αλλά τα οποία απορρίμματα πρέπει να μείνουν στην «χωματερή» της πείνας και του θανάτου, στην οποία έχει μεταβληθεί ο τόπος τους - γι΄ αυτούς δεν υπάρχει ελευθερία κίνησης, αλλά μόνο σύνορα, φράκτες και πνιγμοί στις θάλασσες, αν επιχειρήσουν να μετακινηθούν.
Στη λογική και πρακτική που έχει διακηρύξει ο Θ. Πλεύρης (και μαζί του ο Αδωνις και άλλοι ακροδεξιοί, χρυσαυγίτες κλπ) ότι «η φύλαξη των συνόρων δεν μπορεί να υφίσταται αν δεν υπάρχουν απώλειες....αν δεν υπάρχουν νεκροί».
Και, φυσικά, δεν πρόκειται για κάτι που δημιουργούν οι διακινητές (ή οι «δουλέμποροι» όπως ανακριβώς και παραπλανητικά τους ονομάζουν οι κρατούντες και άλλοι παρασυρόμενοι από τον δημαγωγικό χαρακτήρα του όρου).
Διακινητές δεν θα υπήρχαν αν δεν ήταν κλειστά τα σύνορα, αν δεν υπήρχε η «Ευρώπη-φρούριο». Ο καθένας μας θα έψαχνε κάποιον να τον διευκολύνει να διαφύγει από μια χώρα που επικρέμεται ο θάνατος, για να περάσει σε μιαν άλλη που έχει κλειστά τα σύνορά της.
Και όσο πιο κλειστά τα σύνορα, όσο πιο δύσκολη η διαφυγή/μετακίνηση, τόσο πιο απαραίτητα, ακριβά και οργανωμένα τα κυκλώματα των διακινητών.
Αντιμέτωπες με τα όλο και μεγαλύτερα κύματα προσφύγων, αλλά και «οικονομικών μεταναστών», οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών της ΕΕ, λειτουργώντας με τα ίδια απορριπτικά/ρατσιστικά πολιτικά προτάγματα, «αλληλοσφάζονται» για την υποτιθέμενη κατανομή ενός σχετικά μικρού αριθμού προσφύγων, αλλά στην γενική απόρριψη/σφαγή (χωρίς εισαγωγικά) του κύριου όγκου των προσφύγων και των μεταναστών, του παρόντος, αλλά και των πολύ περισσότερων που θα καταφθάσουν στο προσεχές μέλλον, είναι όλες σύμφωνες.
Εξ΄ ού και η πολιτική που αποφάσισαν ομόφωνα να υλοποιήσουν με επίκεντρο τις χώρες εισόδου, την Ιταλία, αλλά ιδιαίτερα την Ελλάδα.
Αφενός, τα hot spots (που ήδη στην Ελλάδα αποφασίστηκε εν ριπή οφθαλμού να είναι στα πέντε νησιά, Λέσβο, Χίο, Σάμο, Λέρο, Κω, καθώς και στον Πειραιά ως συντονιστικού κέντρου), όπου θα γίνεται η καταγραφή, η ταυτοποίηση και εν συνεχεία η διαλογή μεταξύ «προσφύγων» και «οικονομικών μεταναστών», με τους πρώτους να προωθούνται προς άλλες χώρες της ΕΕ για χορήγηση ασύλου κλπ και τους δεύτερους να κρατούνται προς απέλαση/επαναπροώθηση.
Και, αφετέρου, ισχυρότερη και αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων (δηλαδή στα νησιά του Αιγαίου και στο Εβρο) με ειδικές δυνάμεις χρηματοδοτούμενες και ελεγχόμενες απευθείας από την ΕΕ.
Καταλαβαίνει κανείς σε θα τι συνίσταται η εντατικοποίηση της φύλαξης των συνόρων, όταν ακόμα και τους πολυσυζητημένους «120.000 πρόσφυγες» δεν είναι σε θέση να τους δεχτούν στις χώρες τους.
Σημαίνει μαζικές δολοφονίες. Και πώς θα γίνει η διάκριση μεταξύ «προσφύγων» και «οικονομικών μεταναστών»; Υπάρχουν κριτήρια που μπορεί να διακρίνουν, πχ, την άμεση απειλή στη ζωή σε μια εμπόλεμη χώρα, με την καταστροφή της οικονομίας της χώρας, ένεκα της οποίας η πλειονότητα του πληθυσμού δεν μπορεί πλέον να ζήσει ακόμα και όταν δεν απειλείται άμεσα η ζωή του από τις πολεμικές συρράξεις;
Και σε τι πρακτικά διαφέρει αυτή η, λόγω του πολέμου, οικονομική καταστροφή από την οικονομική καταστροφή που έχουν φέρει οι διάφορες πολυεθνικές;
Και ποιος θα εγγυάται την αξιοπιστία των όποιων κριτηρίων ορισμού του «πρόσφυγα», όταν υπάρχει εκ προοιμίου το κριτήριο της αποφυγής της απόδοσης του χαρακτήρα του «πρόσφυγα» και της ελαχιστοποίησης του αριθμού τους;
Ποιος θ’ αποτελεί την εγγύηση; Οι εντεταλμένες δυνάμεις της Frontex, που ήδη λειτουργούν, στην διαδικασία της ταυτοποίησης, με την αναγραφή, με μαρκαδόρο, στο χέρι του «πρόσφυγα» ενός αριθμού που αναφέρεται στην «ταυτότητά» του, όπως ακριβώς στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης;
Και το κυριότερο: Γιατί να υπάρχει διαφορά μεταξύ «πρόσφυγα» και «οικονομικού μετανάστη»;
Η μόνη διαφορά μεταξύ αυτών των δύο ειδών ‘απόβλητων ανθρώπων’ είναι ότι, ενώ οι ‘πρόσφυγες’ τείνουν ν΄ αποτελούν προϊόντα ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων για την εγκαθίδρυση, επιβολή και διατήρηση της τάξης που επιθυμούν οι ισχυροί, οι ‘οικονομικοί μετανάστες’ είναι ένα υποπροϊόν της οικονομικής άλωσης του πλανήτη από το διεθνές κεφάλαιο, το ίδιο που, «όταν δεν μπορεί αλλιώς», στέλνει τα βομβαρδιστικά του, τις στρατιές του και τους μισθοφόρους του.
Τα αίτια της ύπαρξης των δυο ειδών ‘αποβλήτων’ έχουν παγκόσμιο και ταυτόσημο χαρακτήρα Z. Bauman). Το ζήτημα των πληθυσμιακών μετακινήσεων, το ζήτημα του «πρόσφυγα» και του «οικονομικού μετανάστη» δεν είναι προσωρινό.
Αποτελεί μια κεντρική παράμετρο των κοινωνικών/ταξικών συγκρούσεων του παρόντος και του προσεχούς μέλλοντος, ένα ζήτημα με το οποίο θα ζήσουμε για δεκαετίες και η αντιμετώπισή του μπορεί να είναι είτε μια στιγμή στην κατεύθυνση της κοινωνικής χειραφέτησης, είτε το πρώτο βήμα για ένα νέο ολοκληρωτισμό ναζιστικού τύπου.
Γιατί εκτός από τους ολίγους που θα κριθούν ότι δικαιούνται ασύλου, οι υπόλοιποι που «δεν» το δικαιούνται και όσοι κριθούν «οικονομικοί μετανάστες» προς επαναπροώθηση, πού θα κρατούνται μέχρι ν΄ απελαθούν και πού θα εγκλείονται;
Προφανώς, όχι στα «κέντρα υποδοχής», αλλά σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπως και να τα βαφτίσουν. Η αντιμετώπιση του ζητήματος της λεγόμενης από τους κρατούντες «παράτυπης μετανάστευσης» αυστηροποιείται και αναλαμβάνεται απευθείας από την ΕΕ.
Είναι αυτές οι λογικές αντιμετώπισης του προβλήματος που μπορεί ν΄ ανοίξουν το δρόμο, πχ, στο ξανάνοιγμα των χώρων του ψυχιατρείου της Λέρου, που, αν μη τι άλλο, έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν ως κολαστήριο ποικίλων κατηγοριών αποκλεισμένων, ψυχασθενών, πολιτικών κρατουμένων κλπ.
Και το ξανάνοιγμά του το προωθούν οι τοπικές αρχές με την κρυφή ελπίδα ότι θα προσφέρει πόρους από προμήθειες και θέσεις εργασίας σαν αυτές που υποσχόταν ο Μ. Χρυσοχοϊδης όταν άνοιγε το 2012 την Αμυγαδαλέζα (θέσεις οι οποίες έχουν δοκιμαστεί στην Λέρο για πολλές δεκαετίες).
Σε κάθε περίπτωση, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς και υπό ποιούς όρους θα γίνεται η επαναπροώθηση – απευθείας από τα νησιά, ή από αυτά θα μεταφέρονται στην ηπειρωτική χώρα και μετά από επ΄ αόριστον κράτηση στα στρατόπεδα εγκλεισμού μέχρι να γίνει κατορθωτή η απέλαση, θα γεμίζουν αεροπλάνα (ή πλοία;) με επαναπροωθούμενους για να τους αδειάζουν πού;
Στο Αφγανιστάν, στο Ιράκ, στην Παλαιστίνη, στο Πακιστάν, σε κάποια χώρα της Αφρικής και πώς;
Είναι περισσότερο από σαφές ότι με το προς εφαρμογή πλάνο της ΕΕ θα χυθεί πολύ αίμα. Θα υπάρξει πολλή βία για την αποφασιστική φύλαξη των συνόρων, όχι πια του πάλαι ποτέ και τώρα υπερχρεωμένου έθνους-κράτους, αλλά, πλέον, της Ευρώπης φρούριου - γεμάτης από φράκτες και ειδικές δυνάμεις καταστολής.
Το ζήτημα, εν προκειμένω, είναι να δούμε τον πρόσφυγα και τον μετανάστη όχι ως τον «άλλο», τον ξένο προς απέλαση, ως τον στερημένο από την ανθρωπινότητά του άνθρωπο, ως τον παρία που εξ΄ ορισμού, «δεν έχει δικαίωμα να έχει δικαιώματα».
Αν πραγματικά συνειδητοποιούμε την συγκεκριμένη ιστορική συνθήκη στην οποία βρισκόμαστε, τότε ένα από τα πρώτα ζητήματα που πρέπει να τεθούν σε αμφισβήτηση είναι η παλιά τριάδα κράτος/έθνος/έδαφος.
Ενα μόνιμο καθεστώς «ανθρώπου καθαυτόν», είναι αδιανόητο για το δίκαιο του έθνους-κράτους. Όπως υπογραμμίζει ο G Agamben, «το ότι δεν υπάρχει κανένας αυτόνομος χώρος μέσα στην πολιτική τάξη του έθνους-κράτους για κάτι σαν τον καθαρό άνθρωπο καθαυτόν είναι εμφανές τουλάχιστον από το γεγονός ότι, ακόμη και στην καλλίτερη των περιπτώσεων, η θέση του πρόσφυγα θεωρείται πάντα μια προσωρινή κατάσταση που πρέπει να οδηγήσει είτε στην πολιτογράφηση, είτε στον επαναπατρισμό».
Ακριβώς η φιγούρα του πρόσφυγα και του μετανάστη που θα έπρεπε κατ΄ εξοχήν να ενσαρκώνει τα δικαιώματα του ανθρώπου, συνιστά, αντίθετα, την ριζική κρίση αυτής της έννοιας.
Σ΄ αυτό το σύστημα του έθνους-κράτους, αυτή η φιγούρα του πρόσφυγα, όπως και του μετανάστη, σύμφωνα και πάλι με τον G. Agamben, «σπάζει την ταύτιση μεταξύ ανθρώπου και πολίτη, μεταξύ γέννησης και εθνικότητας» (ότι, δηλαδή, «έλληνας» μόνο γεννιέσαι κλπ). «Και είναι γι΄ αυτό, επειδή ο πρόσφυγας αποδιαρθρώνει την τριάδα κράτος/έθνος/έδαφος, που αυτή η φαινομενικά περιθωριακή φιγούρα αξίζει να θεωρηθεί μάλλον σαν κεντρική φιγούρα στης πολιτικής μας ιστορίας».
Και συνεχίζει: «Να μη ξεχνάμε ότι τα πρώτα στρατόπεδα στην Ευρώπη χτίστηκαν για τον έλεγχο των προσφύγων και ότι η χρονική διαδοχή-στρατόπεδα εγκλεισμού, στρατόπεδα συγκέντρωσης στρατόπεδα εξόντωσης – εκπροσωπεί μιαν απολύτως πραγματική σχέση καταγωγής…. Προτού ανοίξουν πάλι τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Ευρώπη (κάτι που έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει) τα έθνη-κράτη πρέπει να βρουν το θάρρος να θέσουν υπό διερώτηση την ίδια την αρχή της εγγραφής της γέννησης-και την τριάδα κράτος/έθνος/έδαφος που βασίζεται σ΄ αυτήν».
Όπως ο ίδιος αναφέρει, το πρώτο στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Γερμανία δεν έγινε από τους ναζί, αλλά από τις σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις, το 1923, για τον εγκλεισμό στρατευμένων κομμουνιστών, ενώ ταυτόχρονα, την ίδια χρονιά δημιουργήθηκε στο Κότομπους Ζήλοφ, ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης για αλλοδαπούς, όπου κρατήθηκαν, ως επί το πλείστον, εβραίοι πρόσφυγες από τις ανατολικές χώρες - το πρώτο στρατόπεδο συγκέντρωσης του 20ου αιώνα για εβραίους (αν και δεν ήταν στρατόπεδο εξόντωσης).
Μόνο όταν μάθουμε ν΄ αναγνωρίζουμε «τον πρόσφυγα που οι ίδιοι είμαστε», είναι σήμερα νοητή η πολιτική μας επιβίωση ως ανθρώπων.
Σύνορα ανοιχτά, ριζική αναδιοργάνωση της κοινωνίας, των δομών της και των πόρων της στη βάση της απάντησης στις ανάγκες του «άλλου», έλληνα ή «ξένου», η ανταπόκριση στο κάλεσμα του οποίου μας συγκροτεί ως υποκείμενα.
Το ζήτημα δεν είναι θεωρητικό. Είναι πολύ πρακτικό. Πραγματικό άνοιγμα των συνόρων σημαίνει έξοδο από τη ΕΕ, ανατροπή των μνημονίων και διαγραφή του χρέους, για μια πραγματική φιλοξενία.
Σημαίνει κοινούς αγώνες ενάντια στον κοινό εχθρό, μέσα και έξω από τη χώρα, ενάντια σε κάθε μορφής ρατσισμό, ανοιχτό ή συγκαλυμμένο, ενάντια στο όποιο ναζιστικό ή ακροδεξιό μόρφωμα.
Διαφορετικά, δεν υπάρχει άλλος δρόμος – και θα φανεί πολύ σύντομα αυτό που ήδη προετοιμάζεται - εκτός από αυτόν των στρατοπέδων και της εξόντωσης.
Οι μετανάστες και οι πρόσφυγες θα συνεχίσουν να έρχονται, όλο και περισσότεροι.

27 Σεπτεμβρίου 2015

Βιβλιογραφικές αναφορές. Ζ. Bauman: «Παγκοσμιοποίηση. Οι συνέπειες για τον άνθρωπο». Ελλ. έκδοση. Πολύτροπο, 2004. Επίσης, του ιδίου: «Σπαταλημένες ζωές. Οι απόβλητοι της νεωτερικότητας». Ελλ. έκδοση Κατάρτι, 2005. G. Agamben: «Πέρα από τα δικαιώματα του ανθρώπου», στο «Εμείς οι πρόσφυγες». Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 2015. Επίσης, του ιδίου: «Homo sacer. Κυρίαρχη εξουσία κα γυμνή ζωή». Ελλ. έκδοση scripta, 2005.

Μια ΜΚΟ για το ψυχιατρείο


Το κτίριο στα Λέπιδα 
  Σε αυτή την κατάσταση είναι το κτίριο στα Λέπιδα, όπου προσπαθεί με κάθε μέσο να μεταφέρει τους πρόσφυγες ο δήμαρχος της Λέρου
 
24.09.2015,                                               Πηγή:  http://www.efsyn.gr/arthro/mia-mko-gia-psyhiatreio 

Με το ζήτημα της μεταχείρισης των προσφύγων σε κάποια από τα νησιά έχουμε ασχοληθεί εκτενώς και επανειλημμένα. Ειδικά στην περίπτωση της Λέρου, αναφερθήκαμε στην... ετσιθελική στάση του δημάρχου Μ. Κόλια να μη συνταχθεί με τις αποφάσεις των αρμόδιων υπουργείων, των τοπικών αρχών και των δικτύων αλληλεγγύης του νησιού ως προς τη στέγαση προσφύγων στο άδειο κτίριο του ΠΙΚΠΑ («Νέοι ένοικοι στο κολαστήριο;», «Εφ.Συν.», 10/9/2015).
Ο δήμαρχος, για λόγους μη κατανοητούς, που ως «παράπλευρη απώλεια» είχαν την αύξηση του ποσοστού της Χρυσής Αυγής στο νησί, αρνείται επίμονα τη λύση αυτή, επιμένοντας στην πολυδάπανη επισκευή κτιρίου του παλιού ψυχιατρείου στα Λέπιδα.
Μάλιστα, περίπου δέκα ημέρες πριν, η σύζυγος του δημάρχου μαζί με κάποιος Δανούς εθελοντές ίδρυσαν μια ΜΚΟ για τους πρόσφυγες, με στόχο –μεταξύ άλλων– τη συγκέντρωση χρηματικών πόρων για τη συγκεκριμένη επαναλειτουργία του θλιβερού κτιρίου.
Το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» στις 10 Σεπτεμβρίου  Το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» στις 10 Σεπτεμβρίου | 
 
 

Ολοι μαζί

Πέρα από το γεγονός ότι είναι αδιανόητο και για τους βαριά ψυχικά ασθενείς που έχουν απομείνει εκεί να έρχονται σε επαφή με οικογένειες προσφύγων, τις οποίες ο δήμαρχος επιθυμεί να μεταφέρει στα Λέπιδα, είναι παράξενο να ιδρύεται μια οργάνωση, όχι για να συμπαρασταθεί με κάθε τρόπο στους πρόσφυγες, αλλά για να τους μεταφέρει στον χώρο του ψυχιατρείου! Το να συμμετέχει, δε, στη νεοσυσταθείσα ΜΚΟ με τη συγκεκριμένη αυτή κατεύθυνση η σύζυγος του δημάρχου είναι τουλάχιστον περίεργο.

Αλλαξε ο υπουργός...

Στο μεταξύ, το δίκτυο αλληλεγγύης και της διεθνούς πρωτοβουλίας εθελοντών που το πλαισιώνει, απευθύνει με επιστολή προς όλες τις αρμόδιες αρχές και τα υπουργεία έκκληση για άμεση λειτουργία του χώρου του ΠΙΚΠΑ, που έχει ήδη παραχωρηθεί, με σεβασμό στις επίσημες αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Αποφάσεις που δεν υλοποιούνται εξαιτίας τεχνητών εμποδίων.
Η επιστολή εστάλη χθες, αμέσως μετά την ορκωμοσία της κυβέρνησης. Υπενθυμίζουμε εδώ ότι ο υπηρεσιακός υπουργός Ναυτιλίας κ. Ζώης, στη δικαιοδοσία του οποίου ήταν τα κοντέινερ της Frontex, υποσχέθηκε μόλις τρεις μέρες πριν από τις εκλογές στον δήμαρχο, αγνοώντας ακόμα και την αντίθετη απόφαση του επικεφαλής λιμενάρχη, ότι θα πάει τη Frontex στα Λέπιδα και όλα θα γίνουν εκεί!
Σήμερα; Ο υπουργός Ναυτιλίας άλλαξε και είναι γνωστό ότι ο Θοδωρής Δρίτσας κάθε άλλο παρά διακρίνεται για αυθαίρετες και χωρίς διάλογο επιλογές. Το βέβαιο είναι ότι η «ευαίσθητη» στάση του δημάρχου Λέρου, που θέλει να μεταφέρει πάση θυσία στο ψυχιατρείο και μακριά από τον κοινωνικό ιστό τους πρόσφυγες πολέμου, δύσκολα θα βρει σήμερα υποστηρικτές.
Οπως αναφέρουν –μεταξύ άλλων– στην επιστολή-έκκληση οι αλληλέγγυοι των προσφύγων, που πραγματικά εδώ και μήνες παλεύουν στο πλάι αυτών των ανθρώπων, μαζί με τους εθελοντές γιατρούς: «Ο Δήμος Λέρου συστηματικά δημιουργεί εμπόδια στη λειτουργία του ΠΙΚΠΑ, καθυστερώντας την ικανότητά μας να παρέχουμε τις αναγκαίες βασικές υπηρεσίες. Το τοπικό συμβούλιο της πόλης και ο δήμαρχος πιέζουν συστηματικά, προκειμένου να στεγάσουν τους πρόσφυγες στα Λέπιδα, τη στιγμή που είναι ακόμα ενεργό ψυχιατρικό νοσοκομείο με 200 σοβαρά ψυχικά ασθενείς [...].
»
Κανένας δεν μπορεί να ξεχνάει στην Ελλάδα και στην Ευρώπη ότι τα Λέπιδα ήταν τόπος εξορίας, με βαριά κακομεταχείριση των ασθενών κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται με την απομάκρυνση και το “κρύψιμο” και των προσφύγων από τον κοινωνικό ιστό και την πρόσβαση στην περίθαλψη. Ο χώρος στα Λέπιδα είναι τόσο απομονωμένος που θα εμποδίζει και θα καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την παροχή στοιχειωδών υπηρεσιών [...] Ο χρόνος τελειώνει, ενώ ήδη άρχισαν οι δυνατές βροχές. Πρέπει να δράσουμε τώρα».
Ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά τα υπουργεία Υγείας, Μετανάστευσης και Ναυτιλίας θα δώσουν επιτέλους την τελική ώθηση για να τελειώσει το κτίριο του ΠΙΚΠΑ και να στεγαστούν οι πρόσφυγες με ανθρώπινες συνθήκες.

Νέοι ένοικοι στο «κολαστήριο»;

 

To ψυχιατρείο στη Λέρο (Λεπίδα) «Ο αυτονόητος συγχρωτισμός εκατοντάδων ατόμων από δυο ευπαθείς ομάδες πληθυσμού θα έχει τραγικές συνέπειες» αναφέρουν σε ανακοίνωση τους οι εργαζόμενοι του Ψυχιατρείου Λέρου (ΚΘΛ) 
 
         
10.09.2015,  πηγή:http://www.efsyn.gr
Συντάκτης: 
Στη Λέρο άρχισαν περίεργες εκδηλώσεις «αλληλεγγύης» με προτροπή του δημάρχου και μερίδας κατοίκων.
Δεδομένου ότι το κτίριο του ΠΙΚΠΑ παραχωρήθηκε στην υπηρεσία πρώτης υποδοχής και ήδη ξεκίνησαν οι εργασίες, για να φιλοξενηθούν προσωρινά εκεί οι οικογένειες των προσφύγων, κι ενώ με ευθύνη του Λιμεναρχείου τοποθετήθηκαν κοντά τα κοντέινερ που παραχωρήθηκαν από τη Frontex, ο δήμαρχος θέλησε ξανά να επιβάλει την απόφασή του για μεταφορά των προσφύγων στον χώρο του ψυχιατρείου (Λέπιδα), όπου νοσηλεύονται περίπου 200 βαριά ψυχικά ασθενείς.
Το βράδυ της Τρίτης συγκλήθηκε έκτακτη συνέλευση κατοίκων σε κινηματοθέατρο με πρόσκληση του δημάρχου και αποφασίστηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας για χθες το πρωί έξω από τον χώρο του ΠΙΚΠΑ, με αίτημα τα χρήματα που εξασφαλίστηκαν (για το ΠIΚΠΑ) να χρησιμοποιηθούν για την επισκευή του μισογκρεμισμένου κτιρίου στα Λέπιδα.
Να σημειωθεί ότι το κονδύλι για το ΠΙΚΠΑ είναι πολύ μικρό και σε καμιά περίπτωση δεν φτάνει ούτε στο ελάχιστο για να φιλοξενηθούν οικογένειες με μικρά παιδιά στο μισογκρεμισμένο κτίριο που υποδεικνύει ο δήμαρχος. Η ανακοίνωση καταλήγει στην απειλή ότι δεν θα στηθούν κάλπες, αν δεν γίνει αποδεκτή προηγούμενη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

Ακρότητες


Πρόσφυγες στο λιμάνι της Λέρου
Πρόσφυγες στο λιμάνι της Λέρου
Το κλίμα στη συνέλευση ήταν τεταμένο, συνοδεύτηκε από ακραίο λόγο, ακόμη και από απειλές ότι θα αναποδογυριστούν τα κοντέινερ της Frontex.
Πρωταγωνιστής της έντασης ήταν ο ίδιος ο δήμαρχος που φώναζε «δεν θα μας πουν αυτοί [οι πρόσφυγες] πού θα πάνε». Εμοιαζε να έχει ξεχάσει ότι το κτίριο του ΠΙΚΠΑ, με απόφαση του υπουργού Υγείας και με την αποδοχή του διοικητή του Νοσοκομείου, αποδόθηκε στην υπηρεσία πρώτης υποδοχής.
Ο υπάλληλος της υπηρεσίας πρώτης υποδοχής, Γιάννης Χρυσανθακόπουλος, προσπάθησε να εξηγήσει στους κατοίκους ότι «εφόσον έχει γίνει η διαδικασία καταγραφής δεν μπορεί εκείνος να τους πει πού θα πάνε και είναι ελεύθεροι να πάνε όπου θέλουν», αλλά κανείς δεν ήταν σε θέση να ακούσει.
Ο δήμαρχος από την πλευρά του είπε: «...να δούμε πώς και να έρχονται οι άνθρωποι αυτοί στην αγορά του νησιού μας και να ψωνίζουν, να παίρνουν ό,τι θέλουν, να μένουν τις ώρες που πρέπει να μείνουν, αλλά όχι αυτή η κατάσταση...». Με δυο λόγια, να ψωνίζουν μεν οι πρόσφυγες, αλλά μετά να μαντρώνονται στο ψυχιατρείο!

Μέρος της λύσης


To κτίριο του ΠΙΚΠΑ στη Λέρο
Το κτίριο του ΠΙΚΠΑ
Οταν χάνεται η ψυχραιμία και οι άνθρωποι αντί να συζητήσουν -ώστε να αμβλυνθούν οι όποιοι φόβοι τους- φωνάζουν, τότε τα πράγματα δεν μπορούν να εξελίσσονται με σωστό τρόπο. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι χώροι φιλοξενίας και η σωστή χρήση είναι μέρος της λύσης κι όχι μέρος του προβλήματος.
Ηδη, στο ΠΙΚΠΑ ξεκίνησαν οι εργασίες. Απομένει να παραχωρηθεί και ο άλλος όροφος του κτιρίου από τον διοικητή του Νοσοκομείου, ώστε να προχωρήσουν και οι επισκευές και οι συνδέσεις με τα δίκτυα.
Στο μεταξύ, Ελληνες και αλλοδαποί κάτοικοι και επισκέπτες έχουν αναλάβει, στον βαθμό που μπορούν, ζητήματα σίτισης και παροχής των αναγκαίων ειδών με εθελοντική προσφορά εργασίας στον χώρο του ΠΙΚΠΑ που καθαρίστηκε, ενώ τοποθετήθηκε πλέγμα, ώστε να διαχωριστεί από το άλλο κτίριο, στο οποίο νοσηλεύονται περίπου 50 ασθενείς.
Κάποιοι ξένοι εθελοντές ταράχτηκαν με τις φωνές και τις ακραίες συμπεριφορές κι έδειξαν να μην τις κατανοούν, τη στιγμή που οι πρόσφυγες έχουν ανάγκη προστασίας και φροντίδας.
Επικοινωνήσαμε με το αρμόδιο υπουργείο και τον υπηρεσιακό υπουργό Γ. Μουζάλα, ο οποίος μάς διαβεβαίωσε ότι η Λέρος είναι μέσα στις προτεραιότητές του και πρόκειται να την επισκεφτεί σύντομα στα πλαίσια της προσπάθειας να δοθούν λύσεις με αμοιβαία συνεννόηση.

«Τραγικές συνέπειες»

Οι εργαζόμενοι του Ψυχιατρείου Λέρου (ΚΘΛ) εξέδωσαν στο μεταξύ ανακοίνωση που (δυστυχώς) τα λέει όλα: «Ο αυτονόητος συγχρωτισμός εκατοντάδων ατόμων από δυο ευπαθείς ομάδες πληθυσμού (ψυχικά ασθενείς και πρόσφυγες) θα έχει τραγικές συνέπειες.
Αφενός, στην υποβάθμιση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των ασθενών και των εργαζομένων του ΚΘΛ και αφετέρου στην εγκατάσταση των προσφύγων σε έναν ακατάλληλο χώρο μέσα σε σκηνές, χωρίς καμία υποδομή χώρων υγιεινής και δικτύων, ενόψει μάλιστα της έλευσης του χειμώνα.
»Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι αποκρουστική, γιατί μοναδικό της κριτήριο είναι η “εξαφάνιση” από τον αστικό ιστό των ταλαιπωρημένων αυτών ανθρώπων. Η Λέρος έχει πληρώσει πολλές φορές τις κακές επιλογές της τοπικής και κεντρικής εξουσίας που χρησιμοποιούν τη λογική: λύνω το πρόβλημα, όταν το απομακρύνω από το βλέμμα των πολλών.
»Επιλογές που αποτέλεσαν και τη βασικότερη αιτία για τη διεθνή διαπόμπευση της κοινωνίας της Λέρου. Κλασική περίπτωση η δημιουργία του απομακρυσμένου 16ου περιπτέρου (“των γυμνών”) το 1985 [...] Η δημιουργία ενός κάτεργου στη Λέρο, όχι μόνο δεν είναι απάντηση στη λύση του προβλήματος, αλλά γεννά ξενοφοβία, ρατσισμό και επαναφέρει μνήμες του παρελθόντος με τον επαναστιγματισμό του νησιού. Καλούμε τη λεριακή κοινωνία να υψώσει το ανάστημά της στις αυθαίρετες και επικίνδυνες επιλογές».

Και επί Αδώνιδος

Σημειώνουμε, τέλος, ότι ο σημερινός δήμαρχος Μ. Κόλιας και πριν από δύο χρόνια με επιστολή του στον υπουργό Αδωνι Γεωργιάδη είχε ζητήσει να ανοίξει και να αναμορφωθεί το ψυχιατρείο: «Εχει όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, τα κτίρια, αλλά και το προσωπικό για να μπορέσει να φιλοξενήσει τους νοσηλευόμενους των μεγάλων ψυχιατρικών νοσοκομείων, γι’ αυτό και προτείνουμε τη μεταφορά τους στο νησί μας», έγραφε ο δήμαρχος με την υπενθύμιση ότι ήδη υπήρχαν εκεί οι κατάλληλες δομές και θα εξαλείφονταν έτσι οι δραματικές συνέπειες για το νησί με την κατάργηση του θεραπευτηρίου.
Προκαλεί όμως τελικά απορία για ποιο λόγο επιμένει τόσο πολύ ο δήμαρχος να κρατήσει ανοιχτό σε όλο του το εύρος το πρώην «κολαστήριο» (όπως το περιγράφουν όλες οι διεθνείς εκθέσεις) πριν με τους ψυχικά ασθενείς και τώρα με τους πρόσφυγες;



Για την υπογραφή διαμαρτυρίας πατήστε εδώ

Αξιότιμοι Υπουργοί κ. Κουρουμπλή και κ. Παρασκευόπουλε,

Στις 12/8/15 περιήλθε στην γνώση της ΠΟΣΟΨΥ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Οργανώσεων-Οικογενειών για την Ψυχική Υγεία), μέσω δημοσιεύματος της Εφημερίδας Συντακτών, το παρακάτω περιστατικό.

Ψυχικά ασθενής, ανασφάλιστος και παρακολουθούμενος ψυχοθεραπευτικά και φαρμακευτικά από το Ιατρείο Αλληλεγγύης Πατησίων δέχτηκε σωματικό έλεγχο από όργανα της τάξης κατά την άφιξη του στο λιμάνι της Σαμοθράκης. Πάνω του βρέθηκε ένα... κουτί xanax (αγχολυτικό ευρείας χρήσης) το οποίο συνιστά μέρος της φαρμακευτικής του αγωγής. Το εύρημα αυτό κρίθηκε αρκετό από τα όργανα της τάξης που πραγματοποίησαν τον έλεγχο προκειμένου ο εν λόγω ψυχικά ασθενής να συλληφθεί, να επιστρέψει στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολής (πληρώνοντας ο ίδιος ο συλληφθείς το εισιτήριο Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη!), να ενεργοποιηθεί η διαδικασία του αυτόφωρου, να δικαστεί και να καταδικαστεί σε 2 μήνες φυλάκιση με 3ετή αναστολή.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα δεν βρέθηκε απολύτως τίποτε άλλο κατά τον έλεγχο των διωκτικών αρχών στον συγκεκριμένο ασθενή που να δικαιολογεί την ενεργοποίηση της διωκτικής και καταδικαστικής διαδικασίας εναντίον του. Είχε στις αποσκευές του το φάρμακο του.
O συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης από τις λιμενικές και δικαστικές αρχές, ενός ανθρώπου με πρόβλημα ψυχικής υγείας που λαμβάνει φαρμακευτική αγωγή, την οποία αυτονόητα έχει μαζί του κατά την όποια μετακίνησή του - αντιμετώπιση που, με πρωτοφανή τρόπο, ποινικοποιεί την ίδια τη λήψη της φαρμακευτικής αγωγής - έχει αναστατώσει την ΠΟΣΟΨΥ.
Παρακαλούμε πολύ να ασχοληθείτε με το περιστατικό και να μεριμνήσετε ώστε να αποδοθούν οι δέουσες ευθύνες σε όσους αναλογούν, τόσο στην πράξη των λιμενικών (και αυτών που τους δίνουν τις σχετικές οδηγίες), όσο και στον τρόπο άσκησης της Δικαιοσύνης, γιατί, κατά την άποψή μας, έχουμε, εν προκειμένω, πολύ πιθανώς , περίπτωση κακοδικίας.
Για το συγκεκριμένο περιστατικό θα ενημερωθούν και η Επιτροπή Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ψυχικά Ασθενών , ο σύμβουλος του Υπουργού Υγείας για τα δικαιώματα των ασθενών καθώς και η Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας του Υπ. Υγείας

Με εκτίμηση,

Το Γεν. Συμβούλιο της ΠΟΣΟΨΥ
Ο Αντιπρόεδρος, Παπάζογλου Ι.
Η Γεν.Γραμμματέας, Αγγελή Κ.