Στις 26 Νοεμβρίου 2012, διαβάζουμε σε δημοσίευμα ότι: «μετανάστρια καρκινοπαθής διακομίστηκε από το Νοσοκομείο «Μεταξά» για να υποβληθεί σε μια επείγουσα προεγχειρητική διάγνωση στην ορθοπεδική κλινική του Νοσοκομείου «Αγ. Ανάργυροι». Ενώ, οι συγγενείς κατέβαλαν όλο το ποσό των νοσηλίων της ασθενούς λόγω έλλειψης κοινωνικής ασφάλισης, ο Διοικητής του Νοσοκομείου, Δ. Μπαρτζώκας, κατήγγειλε την καρκινοπαθή στο Τμήμα Ασφάλεια της Κηφισιάς διότι δεν είχε νομιμοποιητικά έγγραφα παραμονής στην Ελλάδα. Το αποτέλεσμα αυτής της απάνθρωπης πρωτοβουλίας ήταν η αστυνομική περιφρούρηση της ασθενούς κατά τη διάρκεια της νοσηλείας της και η απέλαση της μετά την αποθεραπεία της».
Ο Δήμος Μπαρτζώκας είναι από τις πιο γνωστές φυσιογνωμίες στο βιοϊατρικό χώρο της Υγείας και συγκεκριμένα στο Υπουργείο Υγείας. Ως οικονομολόγος της υγείας έχει συμμετάσχει αρκετές φορές στις επιτροπές κοστολογήσεων πολυάριθμων ιατρικών πράξεων του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (Δ/νση του Υπουργείου Υγείας) και έχει αξιολογήσει τη δημόσια παροχή φροντίδας με όρους κόστους-οφέλους. Έχει συμβάλλει ως συμμετέχων σε αυτές τις επιτροπές στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας υγείας αφού ήταν ένας από τους πιο πιστούς συνεργάτες του πρώην υπουργού Α. Λοβέρδου.
Αυτή η πρωτοβουλία του όμως για φρούρηση και πρόταση απέλασης της καρκινοπαθούς μετανάστριας χωρίς χαρτιά δεν μπορεί να αποκοπεί από το πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτή επιτελέστηκε και θεωρήθηκε «απαραίτητη». Ο ίδιος επικαλέστηκε τρεις εγκυκλίους πρώην υπουργών υγείας για τη «νομιμοποίηση» της ενέργειάς του: του Αλέκου Παπαδόπουλου το 2000, του Νικήτα Κακλαμάνη το 2005 και του Ανδρέα Λοβέρδου. Η πρώτη εγκύκλιος ανέφερε την υποχρέωση των νοσοκομείων να μην νοσηλεύουν αλλοδαπούς χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα και να τους καταγγέλλουν, η δεύτερη ανέφερε την υποχρέωση των νοσοκομείων να νοσηλεύουν αλλοδαπούς χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα και η τρίτη επισήμαινε την υποχρέωση των νοσοκομείων να νοσηλεύουν αλλοδαπούς χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα όταν και μόνο πρόκειται για επείγοντα περιστατικά και μέχρι να σταθεροποιηθεί η υγεία τους. Ακόμα κι αν η κάθε εγκύκλιος έχει διαφορετικό περιεχόμενο, ο Μπαρτζώκας προέβη σε μια σύνθεση των τριών για να αντιμετωπίσει την καρκινοπαθή μετανάστρια χωρίς χαρτιά ως «εγκληματία».
Αυτή η ενέργεια σύνθεσης και εφαρμογής τριών εγκυκλίων για τους/τις μετανάστες/μετανάστριες χωρίς χαρτιά επιτελείται σε μια εποχή που η κρίση αποτελεί την αφορμή και το εργαλείο για τη συρρίκνωση της δημόσιας και δωρεάν παροχής φροντίδας και ολοένα και περισσότεροι έλληνες/ελληνίδες και μετανάστες/μετανάστριες καρκινοπαθείς (με ή χωρίς χαρτιά) αποκλείονται από την ανακουφιστική ιατρική. Σε αυτό το αυταρχικό οικονομικοκεντρικό πλαίσιο, το ασθενές καρκινοπαθές σώμα αντιμετωπίζεται ως ένα σώμα «δαπανηρό» το οποίο «καταναλώνει» διαρκώς πολυάριθμες διαγνωστικές και θεραπευτικές ιατρικές πράξεις. Ενώ, η αυξημένη συμμετοχή σε αυτές, εκ μέρους των ασθενών/ασφαλισμένων, εννοιολογείται ως αυτονόητη και των ανασφάλιστων ως μονόδρομος.
Η κρίση όμως αποτελεί κυρίως το σημείο των απόλυτων διαχωρισμών ανάμεσα στο «ορθολογικό» και στο «μη ορθολογικό». Είναι το σημείο εκείνο που οι υποστηρικτές του νεοφιλελευθερισμού στο πεδίο της υγείας -όπως ο Μπαρτζώκας- βρίσκουν πρόσφορο έδαφος για να επαναπροσδιορίσουν το «νόμιμο» σε σχέση με το «λαθραίο» και να επιβάλλουν μια νέα ηθική αντίληψη.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Μπαρτζώκας, ως οικονομολόγος της υγείας, επιβάλλει μια νέα ηθική μέσα στην οποία δεν χωράνε οι καρκινοπαθείς χωρίς χαρτιά. Είναι εκείνα τα σώματα τα οποία η βιοϊατρική στατιστική επιστημολογία των οικονομολόγων της υγείας δεν μπορεί να υπολογίσει στους στατιστικούς της πίνακες και στις οικονομικοκεντρικές μελέτες της διότι αυτά διαφεύγουν από τον κυβερνητικό έλεγχο και καταλήγουν να ετεροπροσδιορίζονται ως «λαθραία», δηλαδή μη εντοπίσιμα.
Κανένα πάσχον σώμα όμως δεν είναι «λαθραίο» άρα μη σεβαστό, μη υπολογίσιμο στην παροχή φροντίδας. Αντίθετα, κάθε πάσχον σώμα οφείλει να έχει την ισότιμη προσοχή και αντιμετώπιση πέρα από κάθε κοινωνικό διαχωρισμό «νόμιμου»- «παράνομου».
Ο πολεπίπεδος χώρος της βιοϊατρικής που αποτελείται από ένα δίκτυο ειδικών και μη οφείλει να καταγγείλει τέτοιες πρακτικές μισάνθρωπης απαξίωσης των ασθενών με ή χωρίς χαρτιά που πάσχουν. Διότι, αν σε αυτή την ιστορική στιγμή του ακραίου οικονομισμού, οι επαγγελματίες και μη στο πεδίο της υγείας δεν δράσουν άμεσα για τον περιορισμό αντίστοιχων καθημερινών συμβάντων τόσο η ανθρωπιστική ιατρική θα αποτελεί μια αντίφαση στους όρους και θα μετατρέπεται ολοένα και περισσότερο σε μια ιατρικοδικαστική/αστυνομική ιατρική, η οποία θα αξιολογεί ποιος/ποια αξίζει θεραπευτική φροντίδα με φρουρά υπό την απειλή της απέλασης και ποιος/ποια όχι.
Ένα ακόμα περιστατικό, απόδειξη της παραπληροφόρησης της Χρυσής Αυγής που εξυπηρετεί τη ρατσιστική προπαγάνδα, καταγράφεται αυτή τη φορά στη Λέσβο, όπου Χρυσαυγίτες διακίνησαν φυλλάδιο με φωτογραφίες παιδιών μεταναστών που νοσηλεύονται στο νοσοκομείο του νησιού υποστηρίζοντας πως μπαίνει σε κίνδυνο η υγεία των κατοίκων από ασθένειες
ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΑ ΝΕΚΡΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
Ένα ακόμα άτομο με προβλήματα ψυχικής υγείας προστέθηκε στα θύματα της ασύδοτης αστυνομικής βίας, που εκφράζεται, όπως παντού, και στην εκτέλεση από την αστυνομία των εισαγγελικών εντολών για εξέταση σε ψυχιατρική μονάδα και νοσηλεία. Ενας 37χρονος από το Αίγιο άφησε, στις 2 Οκτώβρη, την τελευταία πνοή του στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Ρίου, μετά την εισαγωγή του εκεί κατόπιν εισαγγελικής εντολής και ενώ είχαν προηγηθεί σοβαρές σωματικές βλάβες (κατά την εκτέλεση της εντολής), σύμφωνα με μήνυση κατά των αστυνομικών οργάνων που κατέθεσαν οι συγγενείς του.
Ένα ακόμα τραγικό θύμα ενός απαρχαιωμένου συστήματος ψυχικής υγείας (και όχι μόνο) που εκτός από τα πιο υψηλά ποσοστά αναγκαστικών νοσηλειών στον κόσμο (που είναι προϊόν της λειτουργίας του), έχει, επιπλέον, αναθέσει και την αποκλειστική εκτέλεση των εισαγγελικών παραγγελιών στην αστυνομία.
Θα περιμένουμε, αναγκαστικά, να δούμε το ιατροδικαστικό πόρισμα για τις ακριβείς αιτίες του θανάτου του 37χρονου.
Ωστόσο, γνωρίζουμε την λειτουργία του εγγενούς στο σύστημα μηχανισμού συγκάλυψης και των πιο φρικτών βασανιστηρίων και θανάτων που επιτελούνται από ένα αστυνομικό σώμα που διεκδικεί μιαν από τις πρώτες θέσεις διεθνώς στον βάναυσο, βάρβαρο και ανεξέλεγκτο χαρακτήρα με τον οποίο ασκεί την εντολή που του έχει ανατεθεί.
Και δεν ξεχνάμε τι έγινε με την υπόθεση του σοβαρότατου τραυματισμού του Χρήστου Χρονόπουλου, προ 5ετίας, κατά την κράτησή του στο ΑΤ Καλλιθέας (λόγω ψυχολογικών προβλημάτων και μέχρι να μεταφερθεί στο νοσοκομείο) - τραυματισμού που του προκάλεσε σοβαρότατη εγκεφαλική βλάβη και τον άφησε δια βίου ανάπηρο. Αν και επρόκειτο για ένα συμβάν για το οποίο όλα τα στοιχεία έδειχναν, με τον πιο οφθαλμοφανή τρόπο, τις ευθύνες των αστυνομικών οργάνων, το τελικό πόρισμα υπήρξε πλήρως απαλλακτικό για τους ένστολους δράστες.
Psyspirosi.gr
Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗΣ
ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ: ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΝΙΚΗ
psyspirosi.gr
26 Ιουλίου 2012
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
Πέμπτη, 26 Ιουλίου 2012
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Απάντηση της Υφυπουργού Υγείας, κας Φωτεινής Σκοπούλη στην επίκαιρη ερώτηση: «Παρακράτηση μέρους των συντάξεων (από 50-80%) ψυχικά πασχόντων, οι οποίοι φιλοξενούνται σε μονάδες ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης»
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Χαίρομαι ιδιαίτερα που τίθεται ενώπιον σας, αν και είστε πολύ λίγοι μέσα σε αυτή την Αίθουσα, το θέμα της ψυχικής υγείας με αφορμή την ερώτηση του κ. Κώστα Ζαχαριά. Το νομικό πλαίσιο περί ου ο λόγος αφορά ουσιαστικά στην αναγκαστική συμμετοχή του χρονίως πάσχοντα ασθενή στην οικονομική δαπάνη περίθαλψης της αποκατάστασής του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πρόκειται για τον ψυχικά πάσχοντα ασθενή.
Πολλοί από εσάς μπορεί να μη γνωρίζετε ότι από το 2000 επιχειρείται μία ψυχιατρική μεταρρύθμιση για την ορθότερη αντιμετώπιση των ασθενών με ψυχικά νοσήματα. Ένας από τους στόχους είναι οι ψυχικά ασθενείς που χρίζουν παρατεταμένης φροντίδας, να μην παραμένουν στο νοσοκομείο, αλλά να παρακολουθούνται, να εκπαιδεύονται και να επανεντάσσονται στον κοινωνικό ιστό μέσα από διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα σε μικρές λειτουργικές δομές στην κοινότητα.
Οι δομές αυτές σήμερα αριθμούν τις 455 και φιλοξενούν 3400 περίπου πάσχοντες σε όλη την Ελλάδα. Οι 326 είναι δομές που ανήκουν στο δημόσιο και οι 129 αποτελούν δομές που ανήκουν σε επιχειρήσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Όλες οι δομές ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς λειτουργούν με δαπάνες του Υπουργείου Υγείας. Τα ασφαλιστικά Ταμεία των ασθενών οφείλουν να αποδίδουν τα αντίστοιχα νοσήλια σε αυτές τις δομές. Τον τελευταίο χρόνο με τον ΕΟΠΥΥ αυτό δεν γίνεται ακόμη!
Επίσης, είναι θεσμοθετημένο ότι το 2% των προμηθειών του ΕΣΥ θα αποδίδεται στις δομές αυτές. Δεν είναι γνωστό εάν αυτό συμβαίνει. Το ποσό που πληρώνει το Υπουργείο Υγείας για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ανέρχεται σε 80 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Το ποσό για δομές δημοσίου χαρακτήρα είναι απροσδιόριστο ακόμα! Πιθανότατα στο τέλος του μήνα να έχουμε στοιχεία. Αυτή είναι η κατάσταση του δημοσίου.
Το κόστος ανά άτομο στις ιδιωτικού χαρακτήρα δομές έχει μεγάλη διακύμανση. Σε μία συγκεκριμένη μορφή δομής, παραδείγματος χάριν σε ένα οικοτροφείο το κόστος κυμαίνεται από 26 χιλιάδες μέχρι 56 χιλιάδες ευρώ το χρόνο κατά άτομο.
Γιατί υπάρχει αυτή η ανομοιογένεια; Η ακριβότερη παροχή υπηρεσίας υγείας είναι πιο αποτελεσματική από τη φθηνότερη; Δυστυχώς, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο αξιολόγησης των δομών αυτών.
Ας επανέλθουμε, όμως, στο νόμο. Ο νόμος αυτός ψηφίστηκε, όπως είπε και ο κ. Ζαχαριάς, πριν από ένα χρόνο. Άλλο ένα κομματάκι του ψηφίστηκε εννέα μήνες μετά. Και στη συνέχεια ήρθε μια Υπουργική Απόφαση.
Η όλη προσέγγιση του θέματος μάλλον δηλώνει προχειρότητα, αν και θα ήθελα να πιστεύω ότι δηλώνει αβουλία για την εφαρμογή του. Θα ήθελα, παρεμπιπτόντως να σας ενημερώσω ότι ουδέποτε συμπεριλήφθηκε στον Προϋπολογισμό των εσόδων το ποσό που αναμενόταν από τη συμβολή των ασφαλισμένων και πιθανότατα δεν έχει υπολογιστεί ποτέ. Χονδρικά το υπολογίζουμε κάτω από το 2% της συνολικής χρηματοδότησης από το Υπουργείο Υγείας.
Ο νόμος αυτός πάντως είναι αποκύημα της ανάγκης για μείωση της κρατικής επιχορήγησης, όπως σαφώς αναγράφεται και στην εισαγωγή του. Δεν θα μιλήσω για την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας υγείας. Θα σας επισημάνω, όμως, ένα μείζον σφάλμα που γίνεται κατά συρροή τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Είναι η κατάργηση πρακτικών και αξιών που αποτελούν ακρογωνιαίους λίθους στη λειτουργία ενός χώρου και μιλάμε για το χώρο της υγείας.
Δεν ισοπεδώνονται τα πάντα προς όφελος του κόστους και του κέρδους. Στην ιατρική, πολλώ δε μάλλον στην ψυχιατρική, στόχος της θεραπευτικής αντιμετώπισης είναι η αυτονόμηση του ασθενή. Εάν ο ασθενής έχει κάποιο εισόδημα, αυτό αποτελεί και πρέπει να αποτελεί εργαλείο για την ψυχοκοινωνική αυτονόμηση και την ισορροπία του.
Η καταστρατήγηση, είτε αυτή προέρχεται από την πολιτεία είτε από το συγγενικό του περιβάλλον, της δυνατότητας του πάσχοντα να χειρίζεται το εισόδημά του δεν συνάδει με τη θεραπευτική αντιμετώπισή του. Αν τώρα θίξουμε και νομικά ζητήματα, απλώς θα σας επισημάνω ότι αυτός ο νόμος αντίκειται σε θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, που είναι κατοχυρωμένα συνταγματικά τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Τέτοια είναι η ισότητα απέναντι στο νόμο, η ιδιοκτησία και το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την υγεία και την αυτονομία. Υπάρχουν σχετικές γνωμοδοτήσεις τις οποίες θα σας καταθέσω. Επί του πρακτέου, εισηγούμαστε την κατάργηση των σχετικών διατάξεων, παράγραφος 9 του άρθρου 66 του ν. 3984. Επίσης, την κατάργηση της παραγράφου 6 του άρθρου 30 του ν. 4052 και της υπουργικής απόφασης 26159.
Θα ολοκληρώσω με το δεύτερο σκέλος της ερώτησης. Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος, θα εξασφαλιστεί η απόδοση των θεσμοθετημένων αναλογούντων εσόδων, τα οποία δεν αποδίδονται αυτή τη στιγμή, όπως η καταβολή νοσηλίων από τον ΕΟΠΥΥ και η απόδοση του 2% από τις προμήθειες του ΕΣΥ. Θα κινητοποιήσουμε τους μηχανισμούς για την αξιολόγηση των δομών για την αποτελεσματικότητά τους και το κόστος τους.
Στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της μεταρρύθμισης θα εκτιμήσουμε τις πραγματικές χωροταξικές και λειτουργικές ανάγκες και θα τις συνδέσουμε με την αξιοποίηση της περιουσίας του Υπουργείου. Θα αξιοποιήσουμε τα κοινοτικά χρήματα με αυστηρά κριτήρια που αφ’ ενός θα υποστηρίζουν ουσιαστικά τη μεταρρυθμιστική διαδικασία και αφ’ ετέρου θα εξασφαλίζουν τη διαχρονική βιωσιμότητα των δομών. Δεν θα έρχεται ο καθένας και θα παίρνει ένα ΕΣΠΑ και θα το κάνει για έξι μήνες μια θέση εργασίας. Και μετά τι; Υπάρχουν κανόνες και στα ΕΣΠΑ, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη λειτουργήσει. Θέλω να σας ενημερώσω, κ. Ζαχαριά, ότι ο νόμος για την παρακράτηση των συντάξεων δεν είναι απαίτηση του μνημονίου. Απαίτηση του μνημονίου είναι να κοπούν οι φαρμακευτικές δαπάνες, οι οποίες όμως μεταφράστηκαν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και από την προηγούμενη Κυβέρνηση σαν «κόβουμε απ’ όπου μπορούμε να κόψουμε, αλλά δεν πειράζουμε το φάρμακο». Ευχαριστώ.